loading...
تازه ترینها
محمد غفوری تبار بازدید : 126 پنجشنبه 18 آذر 1395 نظرات (0)

بحثی در قسامه

\"بحثی دسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 24 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 29

پیشگفتار امروزه دیده مى شود قسم در موارد قسامه، توسط افراد كمى كه به قسم آنان اطمینانى نیست، انجام مى شود؛ به ویژه در برخى روستاها و مناطقى كه تعصبات قبیله اى حاكم است، در چنین مواردى، عده اى بدون آشنایى با شرایط و توابع قسم و

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

\"خرید\"

بحثی در قسامه

پیشگفتار:

 

امروزه دیده مى شود قسم در موارد قسامه، توسط افراد كمى كه به قسم آنان اطمینانى نیست، انجام مى شود؛ به ویژه در برخى روستاها و مناطقى كه تعصبات قبیله اى حاكم است، در چنین مواردى، عده اى بدون آشنایى با شرایط و توابع قسم و آثار و عذاب مترتب برآن، كه مى تواند مانع آنان از قسم دروغ باشد، قسم یاد مى كنند. به همین سبب، به بررسى و تحقیق در ابعاد مختلف قسامه مى پردازیم.

 

قسامه در لغت

 

قسامه، بنابر آنچه در قاموس((1)) آمده است، آتش بس میان مسلمانان و دشمنان آنان است و جمع آن «قسامات» است. از دیگر معانى آن، گروهى است كه بر چیزى قسم یاد كنند و یا شهادت دهند و حقى را بگیرند.

 

همچنین قسامه به معانى دیگرى همچون صورت، قسمتى از صورت كه در رو به رو قرار مى گیرد، آنچه بر صورت است؛ اعم از مو و بینى، دو طرف صورت، قسمت بالاى ابرو، ظاهر گونه، بین دو چشم وبالاى صورت نیز آمده است.

 

در صحاح اللغه آمده است: «قسامه، قسمهایى است كه به گروهى تقسیم مى شود كه هریك جداگانه قسم یاد كنند» ((2)).

 

در معجم الوسیط آمده است: «قسامه به معناى حسن و زیبایى است. از دیگر معانى آن، آتش بس، گروهى كه براى گرفتن حقى قسم یاد كنند نیز مى باشد. به این صورت كه پنجاه نفر از اولیاى دم، بر استحقاق خون مقتولشان قسم یاد كنند. در صورتى كه او را بین قبیله اى، كشته بیابند و قاتل او شناخته نشود. اگر پنجاه نفر نباشند، افراد موجود، پنجاه مرتبه قسم یاد مى كنند. افرادى كه قسم یاد مى كنند، نباید كودك، زن،دیوانه و برده باشند. متهمان به قتل نیز قسم داده مى شوند بر نفى قتل از خودشان.

 

پس اگر مدعیان قسم یاد كنند، مستحق دیه خواهند بود و اگر متهمان قسم یاد كنند، دیه اى بر آنان نخواهد بود.

 

همچنین قسامه به معناى قسم نیز آمده است. گفته مى شود: «قاضى حكم به قسامه كرد»؛ یعنى حكم به قسم كرد.

 

روشن است آنچه در معجم الوسیط آمده، بجز معناى نخست، برگرفته از فقه است و معناى لغوى قسامه، همان معناى نخست است. كاربرد لغت قسامه در معناى فقهى آن، مناسب با معناى لغوى آتش بس وترك مخاصمه است.

 

صاحب جواهر نیز از لغویان نقل كرده است كه قسامه، اسم مصدر است به معناى اولیایى كه قسم یاد مى كنند بر ادعاى خون((3))، ولى ما در كلمات لغویان، ریشه قسامه را در معناى جماعت نیافتیم و با تامل دركلمات لغویان، معلوم مى شود قسامه گرفته شده از «قَسَمَ یَقسِمُ» و «اَقسَمَ یُقسِمُ» به معناى قسم(یمین) مى آید كه جمع آن ایمان است، اما قسامه گرفته شده از «قََسَّمَ یُقَسّمُ» به معناى تقسیم كردن و تجزیه كردن است و از همین ریشه به معناى صورت یا قسمت مقابل صورت و یا قسمتى كه مو بر آن روییده است؛ چون صورت داراى اجزایى است.

 

پس از آن، به مناسبت، در معناى زیبایى و غیر آن به كار رفته و «قسامه» به معناى آنچه شخص تقسیم كننده براى خود كنار مى گذارد، آمده است.

 

قسامه در روایات و كلمات فقها

 

قسامه در روایات، حقى است خاص براى اولیاى دم؛ در صورتى كه مدعى حقشان شوند و متهم به صورت نامشخص، در گروه یا قبیله اى باشد، كه روایات آن بعدا خواهد آمد. اما قسامه در كلمات فقها، اسم براى قسمها((4)) و اسمى است كه به جاى مصدر به كارمى رود. گفته مى شود: «اقسم اقساما و قسامة» چنان كه گفته مى شود «اكرم اكراما و كرامة».

 

تحریر محل بحث:

 

مباحث مربوط به قسامه در محورهاى زیر است:

 

1. مبدا تشریع قسامه و حكمت آن.

 

2. موضوع قسامه و مورد آن و اینكه قسامه در موردى است كه كشته اى در چاه قبیله اى پیدا شود و علیه آن قبیله ادعا شود كه آنان او را كشته اند، نه در مورد هر كشته اى كه به فردى گمان رود قاتل است.

 

3. شرطیت وجود لوث و تهمت به احتمال عقلایى، به لحاظ وجود شواهدى مانند دشمنى بین دو قبیله. بنابراین، هر مخاصمه اى بین متهم و مقتول، نمى تواند از موارد قسامه باشد.

 

4. افرادى كه قسم یاد مى كنند، آیا لازم است در قتل عمد، پنجاه نفر و در قتل خطا، بیست و پنج نفر باشند؟ یا قسم یاد كردن به تعداد پنجاه و یا بیست و پنج بار از افراد كمتر از عدد، حتى از یك یا دو مرد، كافى است؟


 

مقتضاى اصل:

 

لازم به نظر مى رسد پیش از بحث در موارد یاد شده، بیان كنیم مقتضاى اصل، در موارد شك در تحقق موضوع قسامه چیست؟

 

بدیهى است كه مقتضاى اصل در این گونه موارد، عدم است؛ یعنى عدم جواز استناد به قسامه در مواردى مانند اینكه اولیاى دم، مدعى شوند فلان شخص، قاتل است؛ در فرضى كه مقتول در كوچه یا بازار یامحله و یا مزرعه اى كه دیگران نیز در آن رفت و آمد دارند، یافت شود و در آنجا قبیله و خاندانى نیز وجود ندارد كه با قبیله مقتول مخاصمه و دعوا داشته باشد؛ اگر چه بین مقتول و متهم، دشمنى هم وجودداشته باشد. یا در موردى كه تعداد كسانى كه سوگند یاد مى كنند، پنجاه یا بیست و پنج نفر نباشند، گرچه پنجاه یا بیست وپنج قسم محقق شود [البته بنابر اینكه دلیلى بر كفایت پنجاه یا بیست و پنج قسم نداشته باشیم].

 

دلیل تمسك به اصل عدم در این مورد، این است كه طبق قاعده، بینه بر مدعى و قسم بر منكر است و استناد به قسم مدعى، خلاف قاعده است. بنابراین باید فقط بر مواردى كه یقینا مفاد دلیل است، اكتفا شود.

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

\"خرید\"

برچسب ها : بحثی در قسامه , دانلود مقاله بحثی در قسامه , بحثی در قسامه چیست؟ , قسماه چیست؟ , قسامه , دانلود تحقیق بحثی در قسامه , خرید و دانلود مقاله بحثی در قسامه

Screen-reader users, click here to turn off Google Instant.

 
 

\"Google\"

 
About 9,050 results (0.33 seconds) 

Search Results

بحثی در قسامه

www.hawzah.net/fa/article/view/86146
Translate this page
پیشگفتار: امروزه دیده می شود قسم در موارد قسامه، توسط افراد کمی که به قسم آنان اطمینانی نیست، انجام می شود؛ به ویژه در برخی روستاها و مناطقی که تعصّبات قبیله ای ...

بحثی در قسامه - فایل ناب

projeha20.filenab.com/product-68789-bahsi-dar-ghes...
Translate this page
دانلود مقاله بحثی در قسامه بحثی در قسامه چیست؟ قسماه چیست؟ قسامه دانلود تحقیق بحثی در قسامه خرید و دانلود مقاله بحثی در قسامه.

بحثی در قسامه

simok.ir/product-68789-bahsi-dar-ghesame.aspx
Translate this page
دانلود مقاله بحثی در قسامه بحثی در قسامه چیست؟ قسماه چیست؟ قسامه دانلود تحقیق بحثی در قسامه خرید و دانلود مقاله بحثی در قسامه.

مقاله بحثی در قسامه - تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

bankmaghaleh.ir/مقاله-بحثی-در-قسامه/
Translate this page
در این مقاله درباره قسامه بحث می شود. قسامه در روایات، حقى است خاص براى اولیاى دم؛ در صورتى که مدعى حقشان شوند و متهم به صورت نامشخص، در گروه یا قبیله اى باشد .

مقاله بحثی در قسامه - سایت علمی دانشجویان ایران

www.daneshju.ir/forum/f994/t78428.html
Translate this page
Oct 5, 2009 - امروزه ديده مى شود قسم در موارد قسامه، توسط افراد كمى كه به قسم آنان اطمينانى نيست، انجام مى شود؛ به ويژه در برخى روستاها و مناطقى كه تعصبات قبيله ...

مقاله بحثی در قسامه - دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

bankmaghale.ir/مقاله-بحثی-در-قسامه/ - Translate this page
مقاله بحثی در قسامه مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۶ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بحثی در قسامه ...

دانلود مقاله بحثی در قسامه - پارس نویس بزرگترین فروشگاه مقاله فارسی ...

www.parsnevis.com/دانلود-مقاله-بحثی-در-قسامه/
Translate this page
قسامه در لغت قسامه، بنابر آنچه در قاموس((۱)) آمده است، آتش بس میان مسلمانان و دشمنان آنان است و جمع آن «قسامات» است. از دیگر معانى آن، گروهى است که بر چیزى قسم یاد ...

تحقیق بحثی در قسامه

amp.requestarticle.ir/7682/تحقیق-بحثی-قسامه
Translate this page
دانلود تحقیق در مورد بحثی در قسامه، در قالب doc و در 84 صفحه، قابل ویرایش، شامل پیش گفتار، قسامه در لغت، قسامه در روایات و کلمات فقها، تحریر محل بحث، مقتضاى.

خرید و دانلود تحقیق بحثی در قسامه – فرا مقاله

www.faramgalei.ir/download3958.html
Translate this page
Nov 18, 2016 - به صفحه دانلود فایل(تحقیق بحثی در قسامه)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{تحقیق بحثی در قسامه}را ...

تحقیق بحثی در قسامه - sabzblog.tk

elpaso.sabzblog.tk/post/964
Translate this page
پیشنویس فایل تحقیق بحثی در قسامه در این صفحه ارائه شده است, برای ملاحظه کامل و توضیحات تکمیلی فایل تحقیق بحثی در قسامه ,خواهشمندیم کلیک فرمایید.
  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next
Tehran, Tehran Province - From your search history - Use precise location
 - Learn more   
Help Send feedback Privacy Terms
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دانلود پروژه , مقاله , تحقیق ، پایان نامه ، طرح توجیهی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6664
  • کل نظرات : 50
  • افراد آنلاین : 133
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 248
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 1,454
  • باردید دیروز : 341
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,178
  • بازدید ماه : 3,178
  • بازدید سال : 121,668
  • بازدید کلی : 1,976,602