loading...
تازه ترینها
محمد غفوری تبار بازدید : 224 سه شنبه 04 خرداد 1395 نظرات (0)

نقش عوامل فرا منطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی

نقش عوامل فرا منطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی دسته: علوم انسانی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 311 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 296

بنیادگرایی اسلامی نهضتی برخاسته از درون جوامع اسلامی و پاسخی دینی به بحرانها و آشفتگی های اجتماعی و سیاسی جوامع مسلمان بود این جریان با پی بردن به فساد و بی عدالتی در جوامع اسلامی همواره در صدد اصلاح این جوامع بوده است وبا ارائه پیشنهادی مبتنی بر تمسك و بازگشت مجدد به اصول و مبانی اسلام در صدد بود راه درمان نابسامانیها و عقب ماندگی را در درون مذه

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

نقش عوامل فرا منطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی


بنیادگرایی اسلامی نهضتی برخاسته از درون جوامع اسلامی و پاسخی دینی به بحرانها و آشفتگی های اجتماعی و سیاسی جوامع مسلمان بود . این جریان با پی بردن به فساد و بی عدالتی در جوامع اسلامی همواره در صدد اصلاح این جوامع بوده است وبا ارائه پیشنهادی مبتنی بر تمسك و بازگشت مجدد به اصول و مبانی اسلام در صدد بود راه درمان نابسامانیها و عقب ماندگی را در درون مذهب پیدا كند .

 

            بنیادگرایی اسلامی با ویژگی ها و اهداف فوق همواره در طول تاریخ اسلام استمرار داشته و با پسرفت و پیشرفت هایی كه داشته است وارد قرون جدید (20 و 21 ) گردید .

 

            بنیادگرایی در دوران جدید ، كه می توان شروع رسمی آن را از سید جمال الدین اسد آبادی دانست علاوه بر تعقیب اهداف پیشین كه مبنی بر اصلاح و مبارزه با فساد در جوامع اسلامی بود ، هدف و خواست تازه ای پیدا كرد : یعنی مبارزه با هجوم استعمار گران خارجی به سرزمین های اسلامی .این عامل از آن زمان تا كنون به صورت یكی از اهداف اصلی این جریان باقی مانده است . یا به عبارتی می توان گفت همین عامل نقش عمده ای در پیدایش و تداوم جریان بنیادگرایی اسلامی در دوران جدید داشته است .

 

            لازم به ذكر است كه مسئله تهاجم غرب به سرزمینهای اسلامی از همان ابتدا با واكنش این جوامع روبرو بوده است اما این واكنشها بیشتر در شكل و قالب های غیر اسلامی صورت گرفته است . به ویژه از نیمه دوم قرن بیستم كه چارچوبهای ماركسیستی ، ملی گرایی و ناصریسم بیشتر در منطقه خاور میانه نفوذ داشتند و اسلام گرایی یا چارچوب مبارزاتی مبتنی بر عقاید اسلامی در حاشیه قرار داشت . اما به دنبال ناتوانی این مكاتب و ادامه گسترش نفوذ غرب در جوامع اسلامی گرایش روز افزونی به سمت جایگزینی دینی و طرحی اسلامی برای بسیج توده ها جهت مبارزه با هجوم گسترده غرب به وجود آمد و به دنبال آن اندیشه بنیادگرایی از اقبال فراوانی برخوردار شد كه نتیجه آن گسترش دامنه بنیادگرایی اسلامی در بیشتر سرزمینهای اسلامی به ویژه آن دسته كه گرفتار نابسامانیهای اجتماعی و سیاسی بیشتری بودند می باشد .

 

            فراگیر شدن بنیادگرایی اسلامی از نیمه دوم قرن بیستم تا كنون به حدی بود كه  عده ای از اندیشمندان را بر آن داشت تا گمان كنند بنیادگرایی اسلامی پدیده ای جدید و مربوط به قرن اخیر است و حتی عده ای نقطه شروع آن را از سال 1979 م و وقوع انقلاب اسلامی در ایران دانستند .

 

            ضمن عقیده به اینكه تاریخ رسمی شروع بنیادگرایی اسلامی در قرون اخیر از سید جمال الدین بوده است اما بدون شك از آن زمان تا كنون تحولاتی رخ داده است كه هر كدام نقطه عطفی در جریان بنیادگرایی اسلامی به شمار می روند و به تنهایی می توانند سرآغاز فصل جدیدی در تحولات اسلامی به حساب آیند . مثلا در سال 1928 م تشكیل جنبش « اخوان المسلمین » توسط حسن البناء در مصر بنیادگرایی اسلامی برخاسته از سید جمال الدین و شاگردانش را كه تقریبا كم توان شده بود دوباره تقویت و چند گام جلو تر برد . اما اقدام حسن البناء نیز در مقایسه و رقابت با مكاتب فكری دیگر از جمله ناصریسم ، ناسیونالیسم و ماركسیسم و … كه در منطقه خاورمیانه رایج بود در حاشیه قرار گرفت ولی با شكست اعراب از اسرائیل در سال 1967 م و وقوع انقلاب اسلامی در سال 1979 م نه تنها بنیادگرایی اسلامی جانی دوباره گرفت بلكه از آن زمان تا كنون هیچ رقیب فكری دیگر توان مقابله با آن را پیدا نكرد و همیشه در در مركز تحولات سیاسی و اجتماعی منطقه قرار داشته است .

 

            گذشته از سیر تحولات وتكوین بنیادگرایی اسلامی كه به اختصار اشاره شد باید افزود كه  علی رغم تداوم تاریخی ، بنیادگرایی در هر دوره ای شكل و قالب خاصی داشته است و به تناسب زمان و مكان اهداف و خواسته های آن متفاوت بوده است . علاوه بر این در هر دوره ای احیاء گران به دنبال اهداف متفاوتی بوده اند ، عده ای خواهان تغییر جامعه و عده ای خواهان تغییر فرد و عده ای نیز خواهان تغییرات همه جانبه بوده اند . همچنین در راستای اجرای این اهداف عده ای موعظه و نصیحت و عده ای اسلحه را برگزیده اند .

 

            این پیچیدگی و گستردگی اهداف و شیوه ها باعث اختلاف نظر های زیادی در مورد ماهیت و حتی تعریف و تشخیص بنیادگرایی اسلامی شده است . به گونه ای كه برای نام گذاردن بر حركت اسلام خواهی از اصطلاحاتی چون اسلامگرایی ، بنیادگرایی ، اسلام سیاسی و … استفاده كرده اند كه اگر چه از لحاظ گسترش دامنه واژه های معادل مفید می باشد اما از آنجا كه این اصطلاحات گاه تحت فشارهایی از جمله فرار از برچسب های ناروا به این جریان استخراج و به كار برده شده است لذا نه تنها تمایز های میان گروههای طرفدار این جریان را به خوبی نمایان نمی سازد بلكه بر ابهام و پیچیدگی درك پدیده بنیادگرایی اسلامی نیز افزوده است.

 

هر گاه برداشت اندیشمندان غربی از بنیاد گرایی اسلامی راكه اكثرا با مشاهده برخی جلوه های این جریان، -مثل اقدامات قهر آمیز و ضدیت با غرب-، بی درنگ آنها رامعادل و همسان با اصل و ماهیت بنیادگرایی اسلامی در نظر می گیرند اضافه كنیم متوجه می شویم كه انحرافات و سوء برداشت ها اعم از اینكه آگاهانه یا عامدانه باشد یا از روی ناآگاهی و شناخت كم، فهم پدیده بنیادگرایی اسلامی را بسیار مشكل زا كرده است . و از آنجا كه قضاوت های بعدی هم بر پایه این اطلاعات صورت می گیرد لذا مایه تحلیل ها و تفسیر هایی قرار می گیرد كه در آن هیچ مرزی میان تروریسم ، افراط گرایی ، خشونت طلبی و اسلام گرایی وجود ندارد.

 

بدین خاطر است كه حتی نظریه پردازی پیرامون علل ظهور و همچنین علت خشونت طلبی و به ویژه آمریكا ستیزی این گروهها نیز خلاف واقعیت است مثلا در مورد علت خشونت طلبی گروههای بنیادگرای اسلامی كه مركز ثقل تحقیق نیز می باشد ، عده ای آن را ناشی از ماهیت و ذات تفكر بنیادگرایانه ، یعنی مبانی اسلام می دانند ، عده ای دیگر نیز آن را ناشی از جاذبه های فرهنگ غربی و ناتوانی فرهنگ اسلامی و گروهی دیگر فقر و سرخوردگی را عامل اصلی ظهور و خشونت طلبی این گروهها می دانند . در حالی كه واقعیت این است كه مجموعه عوامل پیچیده ای دست در دست هم داده اند تا از شیوه های اقدام مختلف ( قهر آمیز ، فكری ـ فرهنگی و سیاسی ) شیوه قهر آمیز از اقبال زیادی برخوردار شود كه مجموعه این عوامل را می توان در دو دسته عوامل محیطی _ سیاسی و عوامل عقیدتی و ایدئولوژیك جای داد .

 

            عوامل محیطی _ سیاسی را نیز می توان در سه سطح بررسی كرد :

 

عوامل داخلی ، عوامل منطقه ای و عوامل فرا منطقه ای كه در میان آنها تمركز تحقیق بر عوامل فرا منطقه ای و نقش آنها در شیوه رفتار ( مسالمت آمیز یا خشونت آمیز ) گروههای اسلام گرا می باشد كه چه به طور مستقیم و بلافاصله و چه به طور غیر مستقیم و از طریق تأثیر گذاری بر عوامل داخلی تأثیر گذار بر شیوه رفتار این گروهها ایفای نقش كرده اند . اما از آنجا كه عوامل فرا منطقه ای هم می تواند بسیار متنوع باشد ، بررسی همه آنها امكان پذیر نیست . لذا به ملموس ترین و مشهود ترین عامل یعنی رفتار سیاسی برونمرزی ایالات متحده و نقش آن در خشونت گرایی و اقدامات قهر آمیز گروههای اسلام گرا می پردازیم .

 

            از آنجا كه تمركز اصلی تحقیق بر نقش عوامل فرا منطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی است لذا لازم است به طور مختصر به ارتباط و موضع گیری غرب نسبت به بنیاد گرایی اسلامی ، هم در جایگاه یك عامل اصلی برای ظهور مجدد بنیادگرایی و هم یك عامل مهم در افراط گرایی و خشونت طلبی این گروهها اشاره شود .

 

            همانگونه كه آمد نفوذ و هجوم غرب به سرزمین های اسلامی یك عامل قوی و پایدار در بروز مجدد بنیادگرایی اسلامی معاصر بوده است و بر این اساس در هر دوره‌ای یك كشور غربی به عنوان نماد استعمار و سلطه غرب مورد خشم و غضب گروههای بنیادگرای اسلامی بوده ، گاه این كشور انگلیس گاه فرانسه و هم اكنون نیز آمریكا می باشد . اما نكته جالب توجه این است كه اگر چه این بنیادگرایی اسلامی بود كه به عنوان پاسخی به هجوم سهمگین غرب تا اواخر دهه 1960 م جسته و گریخته واكنش می داد اما از دهه 1970م به بعد غرب نیز به این پدیده واكنش نشان می داد كه در فرم های مختلف از جمله تلاش برای شناخت ماهیت وچگونگی این جریان جهت مقابلهء آسان تر با آن ، همكاری با گروهی ودشمنی با گروه دیگر یا به عبارت دیگر سركوب یكی وتشویق دیگری ( مثل عمل  دو گانه آمریكا در برابر بنیادگرایان شیعه وسنی ، كه بنادگرایی در ایران را سركوب ، ردر عوض بنیاد گرایی در عربستان وافغانستان را مورد حمایت قرار داد) صورت گرفته است .

 

البته از همان زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران غرب به ویژه آمریكاعمق خطر بنیادگرایی اسلامی را درك كرده بود وكما بیش در صدد جوسازی علیه آن بود اما پس از فروپاشی شوروی واز میان رفتن ایدئولوژی كمونیسم بود كه تلاش خود را برای محصور ، كنترل ویا ریشه كن كردن آن متمركز نمود .بویژه اینكه از دهه 1990م به بعد هم بنیادگرایان سنی به ویژه در عربستان كه زمانی ابزاری برای تحقق اهداف آمریكا بودند به دشمنان آن تبدیل شدند .  

 

بدین گونه دوعامل در تمركز مبارزه آمریكا علیه بنیاد گرایی اسلامی در دهه 90 نقش داشت یكی فروپاشی شوروی ونیاز به خلق یك دشمن جدید ایدئولوژیك به جای كمونسم بود تا آمریكا با استدلال باقی ماندن تهدید علیه غرب بتواند بر اساس آن اتحادها وائتلافها یی راحول اهداف خود ایجاد كند ، دیگری دشمنی بنیادگرایان سنی  با آمریكا به ویژه در عربستان بود .لذا در این ایام بنیاد گرایی اسلامی به عنوان تهدید كنندهء جهان غرب جایگزین خطر سرخ گردید وازآن پس تحت عنوان خطر سبز باید باآن مقابله می شد.اما این مقابله در لفافه ای ازدفاع از حقوق بشر ،مبارزه باتروریسم وایجاد ثبات در جهان وخاور میانه و… صورت می گرفت .

 

نكته لازم به اشاره دیگر این است كه مقطع زمانی 1979تا2002 در جریان بنیاد گرایی اسلامی بنا به دلایل زیر بسیار متفاوت ومتمایز از سایر مقاطع در تاریخ بنیاد گرایی اسلامی می باشد .

 

1-تعداد تحولات بنیادگرایانه ، منظور تحولاتی كه یا ریشه آنها اندیشه بنیادگرایی بوده است یا بر این تفكر تاثیر گذاشته اند.

 

2- ویژگی های منحصر به فردی كه جریان بنیاد گرایی اسلامی در این مقطع پیدا كرده است .در اثبات مورد اول ذكر موارد ذیل گواه خوبی می باشد .

 

وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، تشكیل سازمانهای جهادی و مسلحانه در لبنان و فلسطین و پیگیری مبارزات سابق ضد اسرائیلی وآمریكایی در چارچوب جدید اسلامی ،ترور انور سادات ریس جمهور مصر ، تسخیر مسجد بزرگ كعبه توسط گروهی از سلفی های عربستان سعودی ، تشكیل گروهای جهادی در افغانستان پس از حمله شوروی به آن ،ایجاد انشعابات گوناگون در اخوان المسلین بزرگترین جنبش اسلامی در قرن اخیر و گرایش به اقدامات قهر آمیز توسط این شاخه های جدید از جمله الجهاد ، جماعه المسلمین ، … در مصر و سوریه ، تشكیل سازمان القاعده پس از وقوع جنگ دوم خلیج فارس و حضور نیروههای آمریكایی در سرزمین های اسلامی و در نهایت وقوع حوادث 11 سپتامبر كه به گروههای اسلام گرا نسبت داده شده است و همچنین عملیاتهای شهادت طلبانه علیه نیروهای خارجی در عراق كه بعضا از طرف گروههای اسلام گرا صورت گرفته است .

 

            یكی دیگر از معیارهای تفاوت و تمایز مقطع مورد نظر در تاریخ بنیاد گرایی اسلامی ویژگی های منحصر به فرد آن می باشد كه عبارتند از : الف ) گسترش و فراگیر بودن . ب ) تجویز و اعمال شیوه های قهر آمیز از طرف اكثر گروههای اسلام گرا ـ حد اقل در مقاطعی خاص ـ می باشد . بر این اساس می توان مقطع فوق را كاملا از تاریخ هزار و سیصد ساله اش جدا ساخت و به دنبال علل و عواملی جدای از عوامل تاریخی و فكری آن گشت . یا اینكه حداقل باید ریشه های این تحولات را كمتر در گذشته خیلی دور پیدا كرد . ج ) با اینكه بنیادگرایی اسلامی طیف های مختلفی را در بر می گیرد و همیشه هم از نظر اهداف و هم از جهت شیوه اقدام متنوع بوده است اما واقعیت این است كه هر جا از آن سخن به میان می آید و هر جا كتاب ومقاله ای نوشته شده است این تنوع را نادیده گرفته وتنها در صدد القاء این اندیشه هستند كه بنیاد گرایی مساوی با خشو نت طلبی و اقدامات تروریستی است و بنیاد گرا خشونت طلب است . این بر چسب ها خود حكایت از ویژگی سومی برای بنیاد گرایی اسلامی دارد ، یعنی قدرت وتوان چالش بر انگیزی وحتی گسترش فعالیت های فرامرزی و قاره‌ای آن است ، به گونه ای كه امروز مشاهده می شود برخی گروههای بنیادگرا از دكترین دولت غیر سرزمین سخن می گویند ودیگر در خانه های خود منتظر هجوم غرب نیستند بلكه به استقبال آن در كشورهای غربی می روند. ( چون یكی از اهداف گروههای بنیاد گرا مبارزه با نفوذ غرب بود یعنی عاملی كه در حكم قابله ای برای تولد این گروهها انجام وظیفه كرد .)

 

از آنجا كه عنوان تحقیق مورد نظر بنیادگرایی اسلامی می باشد لذا در پایان لازم به ذكر است بررسی كتب و مقالات نشان می دهد كه از این اصطلاح برای خطاب كردن هر سه طیف فكری درون جریان اسلام خواهی استفاده شده است . گاه این اصطلاح برای مورد اشاره قرار دادن گروههای واپس گرا و متحجر به كار برده شده و گاه در اشاره به گروههای ترقی خواه و اصلاح طلب كه در این معنی معادل همان اسلام گرایی است و گاه نیز به صورت اصطلاحی عام به كار برده شده است و به گونه ای بی طرفانه جریان احیاء طلبی اسلامی را توصیف می كند كه هم می تواند مثبت باشد و هم منفی ، هم در درون آن گروهها و افراد روشنفكر و اصلاح طلب و به عبارتی متجدد وجود دارد و هم گروهها و افراد تاریك اندیش .

 

آنچه می تواند پایه استدلال تحقیق در كاربرد این اصطلاح در اشاره به نوع طیف فكری مورد نظر ( متجدد ، متحجر یا سنت گرا ) باشد بررسی چیستی ، اهداف ، ابزار ، موقعیت كنونی و همچنین قدرت تحول زایی و چالش برانگیزی آن در برابر جهان غرب بویژه ایالت متحده و متحدان منطقه ای آن می باشد .

 

از انجا كه دو طیف دیگر یعنی سنت گرا و متحجر نه تنها استعداد و توانایی ویژگیهای فوق را ندارند بلكه در ماهیت خود منشأ تفرقه و اختلاف و لذا نفوذ پذیری جوامع اسلامی هستند ، خود به خود روشن می شود كه این اصطلاح در خطاب به گروههای اصیل اسلام گرا به كار می رود . اما از آنجا كه هدف این تحقیق بحث های ارزش مدارانه و قضاوت ارزشی نیست به همین خاطر گزینش اصطلاح بنیادگرایی را تنها در كاربردی عام و بی طرفانه انجام داده است .

 

فهرست مطالب

 

 بخش مقدماتی : كلیات تحقیق

 


1 . طرح موضوع

1


2 . سوال اصلی

5


3 . سوالات فرعی

6


4 . فرضیه تحقیق

6


5 . مفاهیم

6


6 . مفروضات

8


7 . اهمیت و علل انتخاب موضوع

8


8 . برسی متون و آثار

11


9 . اهداف پژوهش

11


10 . نقطه ثقل پژوهش

11


11 . روش تحقیق

12


12 . سازماندهی پژوهش

12


بخش اول:سیاست خارجی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریكا


مقدمه بخش

15


فصل اول:سیاست خارجی

16


 گفتار اول : شناخت سیاست خارجی

16


 الف ) تعریف و تبیین سیاست خارجی

16


 ب   ) اهداف سیاست خارجی

        هدفهای اساسی یا اولیه

        هدفهای متوسط یا درجه دوم

        هدفهای جهانی یا دراز مدت

19

20

20

21


گفتار دوم: رابطه میان سیاست خارجی و منافع ملی

         الف ) تعریف و تبیین منافع ملی و جایگاه آن در سیاست خارجی

         ب   ) قدمت و پیشینه كاربرد منافع ملی

24

24

27





فصل دوم:سیاست خارجی  ایالات متحده آمریكا در خاورمیانه

29


گفتار اول : حضور آمریكا در خاور میانه

         الف ) تاریخچه حضور آمریكا در منطقه                                        

         ب  ) اهمیت خاورمیانه برای آمریكا

         ج   ) كمیت و پراكندگی جغرافیایی نیروهای آمریكایی در خاور میانه                                                                                                               

29

29

30

31


گفتار دوم : اهداف ومنافع سیاست خارجی آمریكا در خاورمیانه

          الف ) جایگاه منافع ملی در سیاست خارجی آمریكا

          ب   ) اهداف و منافع آمریكا در خاورمیانه

36

36

38


حفظ بقاء و امنیت  اسرائیل

40


دسترسی به منابع نفت خاورمیانه

44


حمایت از دولتهای محافظه كار

45


گفتار سوم:تأثیر حوادث 11 سپتامبر بر سیاست خارجی آمریكا در خاورمیانه

48


منابع بخش اول

50


بخش دوم:بنیاد گرایی و بنیاد گرایی اسلامی


مقدمه بخش

57


فصل اول:تبار شناسی و ویژگی های بنیادگرایی

58


گفتاراول:بنیادگرایی

58


گفتار دوم:بنیادگرایی اسلامی

59


چیستی و تبار شناسی

59


تفاوت بنیادگرایی اسلامی با بنیادگرایی مسیحی

62


ویژگی های بنیادگرایی اسلامی

63


اهداف و خواسته های بنیادگرایان

64


نشانه های بنیادگرایی اسلامی

66


جاذبه های بنیادگرایی اسلامی به عنوان رقیب مكاتب دیگر

67


رویكرد بنیادگرایی اسلامی به سیاست وحكومت

67


 گفتار سوم:غرب و استفاده ابزاری و تبلیغاتی از كاربرد اصطلاح بنیادگرایی اسلامی

69


گفتار چهارم:واكنش های نظری به كاربرد تبلیغاتی غرب از اصطلاح بنیادگرایی اسلامی

71


گفتار پنجم:پیشگامان بنیادگرایی و احیاء طلبی اسلامی

77


سید جمال الدین

77


محمد عبده

79


عبدالرحمن كواكبی

80


مودودی

82


سید قطب

حسن البناء


82

83


فصل دوم:نظریه پردازی پیرامون علل ظهور و ضد غربی بودن جنبشهای بنیادگرایی اسلامی

84


گفتار اول:علل ظهور جنبشهای بنیادگرا

84


نگرش شرق شناسان جدید

86


نگرش جهان سوم گرایی جدید

87


عكس العملی در برابر غربی شدن

88


نظریه مارتین مارتی و اسمارت

89


ظهور ایالات متحده

89


دیدگاه هرایردكمجیان

90


دیدگاه خورشید احمد

90


گفتار دوم:علل ضد غربی بودن جنبشهای اسلام گرا

92


نگرش شرق شناسان جدید

نگرش جهان سوم گرایی جدید

93

94


دیدگاه فرید زكریا

95





فصل سوم:خشونت طلبی در جنبشهای بنیادگرای اسلامی :ماهیت،علل و انگیزه ها

97


گفتار اول:ماهیت اقدامات خشونت طلبانه در جنبشهای اسلامی،تروریستی یا شهادت طلبانه ،انتخابی یا استیصالی

98



گفتار دوم:عوامل و متغیرهای تسهیل كننده یا كنترل كننده خشونت طلبی در جنبشهای اسلام گرا

104


الف)متغیرهای تسهیل كننده توسل به خشونت

105


توجیهات ارزشی

105


سنت و سوابق تاریخی

105


اقتدار سازمانی و نهادی

106


سكولاریسم

106


سركوب و فشار

106


مداخله خارجی

107


ب  ) متغیرهای كنترل كننده توسل به خشونت

107


1-  اصلاحات و توسعه اقتصادی

107


2-  سیاست وحدت گرایانه

107


3-  مسله فلسطین

108


4- مشاركت سیاسی

108


منابع بخش دوم

114







بخش سوم:سیر تحولات بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه از

1979ـ2002: تشدید یا تضعیف

مقدمه بخش

123


فصل اول:فراز و نشیب های بنیادگرایی اسلامی

124


گفتار اول : تحولات بنیادگرایی اسلامی قبل از 1979

124


الف ) دوره آگاه شدن از چالشهای جدید

127


ب   ) ارائه چارچوب ها ی بدیل

127


گفتار دوم؛تحولات بنیادگرایی اسلامی پس از 1979:نشانه ها و شاخص های تشدید

128


الف ) تعدد میزان تحولات بنیادگرایانه

129


 انقلاب اسلامی در ایران

129


 تسخیر مسجد بزرگ كعبه

133


 حمله شوروی به افغانستان

133


ب   )  اتخاذ مواضع تهاجمی به جای تدافعی

135


ج  ) چرخش از اسلام میانه رو به اسلام مبارز

د  ) افزایش عملیات مسلحانه گروههای بنیادگرای اسلامی

136

138


هـ  )  طرح دكترین دولت غیر سرزمینی و پیشقراولی بنیادگرایی سنی(وهابیت)

139


و  )  واكنش غرب و اظهار نگرانی از بنیادگرایی اسلامی

140


گفتار سوم : تأثیر حوادث 11 سپتامبر بر بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه

143


فصل دوم:بنیادگرایی اسلامی در مصر و عربستان سعودی

146


گفتار اول:بنیادگرایی اسلامی و طیف های مختلف اسلام گرا در مصر

146


الف )  پیشینه بنیادگرایی اسلامی در مصر

146


 ب  ) جناح های اسلامی در مصر

148


1 ) اسلام دولتی (الازهر)

148


2 ) اسلام میانه رو(اخوان المسلمین)

149


 علل و عوامل شكل گیری اخوان المسلمین

151


 فعالیت های اولیه

151


 شخصیت حسن البنا

151


 مبانی فكری و اندیشه‌ای اخوان المسلمین

152


 اصول شش گانه اخوان المسلمین برای تحقق اهداف مورد نظر

153


 استراتژی اخوان المسلمین برای دستیابی به اهداف

153


 وجه تمایز اخوان المسلمین با سایر جنبشهای اسلامی

154


 عوامل مؤثر در فراگیری اخوان المسلمین در مصر و خاورمیانه

156


3 ) جناح اسلام انقلابی

157


1 . جماعت اسلامی

158


2 . سازمان الجهاد

158


 علل و چگونگی شكل گیری

158


 تفكر و اندیشه حاكم

159


 سازماندهی و ساختار درونی

160


 شیوه عملكرد

161


 الجهاد از مصر تا افغانستان

161


3 . منظمه التحریر الاسلامی

162


4 . جماعه المسلمین (التكفیر و الهجره)

163


 سابقه و پیشینه

163


 تفكر و اندیشه حاكم بر گروه

163


گفتار دوم:بنیادگرایی اسلامی در عربستان سعودی

164


الف ) ماهیت ، ریشه ها و تحولات بنیادگرایی در عربستان
       ماهیت و ریشه های بنیادگرایی در عربستان
       تحولات بنیادگرایی در عربستان و ظهور نسل جدید بنیادگرا
ب  ) نقش بنیادگرایی اسلامی در تحولات اجتماعی و سیاسی عربستان

     1 )  مشروعیت زایی و  عامل كشور سازی

164


168

169

171


 2 ) مشروعیت زدایی و چالش برانگیزی

171


           شورش جهیمان العطیبی

           ظهور اسامه بن لادن و تشكیل سازمان القاعده

 ج )گروهها و جناحهای اسلام گرا در عربستان سعودی

          جناح مذهبی

          جناح تكنوكراتها

          منابع بخش سوم

172

173

176

177

178

179

بخش چهارم : سیاست خارجی ایالات متحده آمریكا در خاورمیانه

و تأثیر آن بر بنیادگرایی اسلامی در مصر و عربستان سعودی

مقدمه بخش

187


فصل اول:حمایت آمریكا از رژیم های غیر دموكراتیك و سركوبگر و تأثیر آن بر جریان بنیادگرایی اسلامی

188


گفتار اول:تعامل سیاست خارجی آمریكا و نظامهای سیاسی در خاورمیانه

188


الف) اولویت سیاست خارجی آمریكا در خاورمیانه:تشویق دموكراسی یا تعقیب منافع ملی

188


ب)نقش سیاست خارجی آمریكا در تداوم رژیم های غیر دموكراتیك

191


ج) علت حمایت آمریكا از رژیم های غیر دموكراتیك

193


ترس از روی كار آمدن اسلام گرایان

193


كمك به تحقق صلح خاورمیانه

197


 سیاست حفظ وضع موجود

198


گفتار دوم: همسویی سیاست خارجی آمریكا با دولت مصر و تأثیر آن بر جریان بنیادگرایی اسلامی

199


گفتار سوم:همسویی سیاست خارجی آمریكا با دولت عربستان سعودی و تأثیر آن بر جریان بنیادگرایی اسلامی

206


فصل دوم:حضور نظامی مستقیم آمریكا در خاورمیانه و تأثیر آن بر جریان بنیادگرایی اسلامی

211


گفتار اول : پیامدهای سیاسی و فرهنگی حضور آمریكا در منطقه

211


گفتار دوم:واكنش گروههای بنیادگرا نسبت به حضور آمریكا در منطقه

214


الف) واكنش نظری  ـ فقهی

214


ب) واكنش عملی (مبارزه جویانه)

217


ج) صدام گرایی

218


د) بن لادن گرایی و فراگیر شدن كیش بن لادنیزم

219


 



فصل سوم:حمایت آمریكا از اسرائیل و تأثیر آن بر آمریكا ستیزی و رفتار گروههای بنیادگرا در خاورمیانه

221


گفتار اول: حمایت ایلات متحده آمریكا از اسرائیل

221


الف ) علت ، میزان و شیوه های حمایت آمریكا از اسرائیل

      علت حمایت آمریكا از اسرائیل

221

221


میزان كمك های آمریكا به اسرائیل

221


شیوه ها و روشهای گوناگون حمایت آمریكا از اسرائیل

222


ب   ) پیامدهای منفی حمایت آمریكا از اسرائیل برحل بحران فلسطین

225


تداوم بقاء و استمرار سلطه رژیم صهیونیستی

225


 انعطاف ناپذیری رژیم صهیونیستی

226


  استمرار عملیات شهرك سازی و ممانعت از تشكیل یك دولت فلسطینی

227


گفتار دوم: رابطه آمریكا با اسرائیل و تأثیر آن بر موضع گروههای بنیادگرا نسبت به آمریكا در مصر و عربستان سعودی

229


الف ) جایگاه مسئله فلسطین در اندیشه اسلام گرایان

230


ب   )  نقش و تأثیر حمایت آمریكا از اسرائیل بر آمریكا ستیزی  اسلام گرایان در مصر و عربستان سعودی

231


منابع بخش چهارم

237


نتیجه گیری

245


فهرست منابع

272

قیمت فایل فقط 9,900 تومان

خرید

برچسب ها : نقش عوامل فرا منطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی , عوامل فرا منطقه ای , جریان بنیادگرایی اسلامی , سیاست خارجی , منافع ملی , سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه , خاورمیانه , سیاست خارجی آمریکا , نفت خاورمیانه , بنیادگرایی , بنیادگرایی اسلامی , مقاله , پژوهش , تحقیق , پروژه , دانلود مقاله , دانلود پژوهش , دانلود تحقیق , دانلود پروژه

پژوهش , مقاله , تحقیق , پروژه

 

دانلود پاورپوینت و پروژه

 

صفحه اصلی تازه ترین ها


azam
Google
About 59,400 results (0.97 seconds)

Did you mean: نقش عوامل فرامنطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی
Search Results
نقش عوامل فرا منطقه اي بر جريان بنيادگرايي اسلامي
gavbaz.rozblog.com/post/1126
Translate this page
18 hours ago - فصل سوم:خشونت طلبی در جنبشهای بنیادگرای اسلامی :ماهیت،علل و انگیزه .... اصلی تحقیق بر نقش عوامل فرا منطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی .
نقش عوامل فرا منطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی - دانلود فایل
pdf1.filenab.com/product-55316-aa.aspx
Translate this page
عوامل فرا منطقه ای جریان بنیادگرایی اسلامی سیاست خارجی منافع ملی سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه خاورمیانه سیاست خارجی آمریکا نفت خاورمیانه ...
دانلود پروژه بررسی سیاست خارجی حقوق بشر آمریکا - یارا فایل
yarafile.blogsky.com/1394/11/27/post.../آدرس%20لینک%20عکس - Translate this page
Feb 16, 2016 - فصل سوم:خشونت طلبی در جنبشهای بنیادگرای اسلامی :ماهیت،علل و انگیزه .... اصلی تحقیق بر نقش عوامل فرا منطقه ای بر جریان بنیادگرایی اسلامی ...
عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ... - دانلود مقالات پژوهشی!
download.s04.ir/articles/11835
Translate this page
Mar 28, 2016 - ... و مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی و مبارزه با بنیادگرایی اسلامی اساس کار قرار داده شد . ... و گروه مجاهدین خلق و یا ایجاد یک جریان مقابله برانگیز مانند سرمایه گذاری های ... دوره سوم: عادی سازی سیاست خارجی بر اساس ترتیبات منطقه ای و الزامات ... و ژئوپلتیکی عراق و جایگاه و نقش بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای 80.
سلفی گری در عراق و تأثیر آن بر جمهوری اسلامی ایران
alwahabiyah.com/.../سلفی-گری-در-عراق-و-تأثیر-آن-بر-جمهوری-ا...
Translate this page
کلمات کليدي : عراق،انقلاب اسلامی، ژئوپلتیک شیعه،سلفی گری، اسلام محوری، شیعه ..... نقش جریان سلفی گری در عراق است که در تلاقی با عوامل منطقه ای و فرامنطقه ای از ..... تروریستی القاعده در ردیف مقاومت مقدس حزب اللّه،ذیل بنیادگرایی تعریف شود.
نقش داعش در شكل‌گيري معادلات جديد در خاورميانه
www.dmsonnat.ir/.../نقش-داعش-در-شكل‌گيري-معادلات-جديد-در-خاور...
Translate this page
يكي از ويژگي‌هاي برجسته منطقه خاورميانه بنيادگرايي اسلامي است كه تنها بعد نظري .... در اين راستا مي‌توان به طيف وسيعي از عوامل اشاره كرد كه عمده‌ترين آنها با چالش‌ها و ... عراق و دولت اختلافات و تنش‌هاي مختلفي در جريان بود و عدم تفاهم براي دستيابي به ... در اين ميان، قدرت‌هاي فرا منطقه اي، نقش اصلي و تعيين كننده در شكل دهي به مرزها و ...
تحلیل نقش جریان های تکفیری در تعارضات منطقه ای ایران و عربستان
www.aja.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?...ID...
Translate this page
Apr 27, 2015 - تحلیل نقش جریان های تکفیری در تعارضات منطقه ای ایران و عربستان .... دولت سعودی با متهم ساختن عوامل خارجی و به خصوص اشاره به جمهوری اسلامی ایران با .... عربستان همچنین با حمایت کشورهای فرامنطقه ای غربی، این کشور را به کانون یک .... همانند دوران ملک عبدالعزیز بنیادگرایی اصلی اخوان با اسلام گرایی نهادی شده ...
امنیت، صلح و ثبات در افغانستان(1) نقش و تأثیرناتو، آمریکا و ... - ir.csr.
www.csr.ir/departments.aspx?abtid=01&depid=44&semid...
Translate this page
این مسئله تحت تأثیر عواملی مانند رویکردها، منافع، اهداف و سیاست‌های متفاوت و در مواردی ... در این میان سیاست‌های دوگانه بازیگران فرامنطقه‌ای و ممانعت از تحقق یک رویکرد ... جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از همسایگان بزرگ افغانستان، تحت تاثیر .... هدف پنجم، قدرتمندسازی جریان پشتون می¬باشد که مهم‌ترین سرمایه پاکستان در ...
کازرون نگاه : بررسی بحران سوریه
www.kazeroonnegah.ir/2020/
Translate this page
همچنین در این خصوص نقش کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای با عنوان کشورهای حامی و ... ثانویه برخوردار است و عامل محرک اصلی در این جریان، مشکلات و معضلات تاریخی .... از دیگر عوامل مهم حمایت روسیه از سوریه ممانعت روسیه از اشاعۀ بنیادگرایی اسلامی در ...
نشریه علوم سیاسی | شماره 46 | سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران و آسياي ...
daftarmags.ir/Journal/Text/OloomSiasi/Article/index.aspx?...
Translate this page
سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه، از يک سو بر پايه عوامل همگرايي در ... موجود و ساختار سلسله مراتبي در منطقه و کاستن از نقش بالا به پايين مسکو مي‌نگرند. ... اين کشور، گسترش بنيادگرايي و تروريسم؛ از جمله تهديدات مشترک منطقه‌اي در حوزه ..... عمده‌ترين قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي مؤثر در تحولات آسياي مرکزي عبارتند از: ...
روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان؛ فرصت ها و چالش ها - Qafqaz
qafqaz.ir/fa/?p=7471
Translate this page
از عوامل فرامنطقهای موثر در کاهش نفوذ و تأثیر ایران در قفقاز جنوبی می‌توان به ... به این کشورها مبارزه با بنیادگرایی اسلامی تحت تاثیر ایران و کشورهای تندرو عربی و ... قدرتهای منطقهای بین ایران و ترکیه در مناطق آسیای مرکزی و قفقاز در جریان است.
آسیای میانه ؛ پیوستگی ژئوپلیتیک و قدرت های منطقه ای
www.hawzah.net/.../آسیای-میانه-پیوستگی-ژئوپلیتیک-و-قدرت-...
Translate this page
روسیه سعی داشت، بر هر سه این عوامل تاثیر بگذارد. ... برای روسیه ایجاد این تفاهم میان دیگر قدرت های منطقه ای که منافع استراتژیک و ملی روسیه در .... مقابله با بنیادگرایی، مهار روسیه از طریق نفوذ سیاسی، نظامی و اقتصادی در آسیای مرکزی و در .... مهار اسلام گرایی؛ پس از استقلال جمهوری ها و جریان یافتن هوای تازه اسلام خواهی و جست و جوی ...
دانشگاه بین المللی امام خمینی مطالعات سیاسی جهان اسلام 2252-0929 2 5و ...
psiw.journals.ikiu.ac.ir/?_action=xml&issue=73
عوامل مختلفی در برنامه‌ریزی فرهنگی شده تاثیر گذار می‌باشند، به‌طور کلی عوامل به سه دسته اصلی؛ ... مدرنیسم بنیادگرایی بنیادگرایی اسلامی نووهابیسم القاعده ... از اینرو، این منطقه مورد توجه قدرتهای فرامنطقهای از جمله، ایالات متحده آمریکا میباشد. ... سیاسی جهان اسلام 2252-0929 2 5و 6 2013 09 07 بررسی تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر ...
[DOC]ماهیت پخش در فضای جغرافیایی
bayanbox.ir/download/8820318330987291536/داعش.docx
Translate this page
بررسی علل و عوامل شکل گیری و گسترش داعش براساس تئوری پخش (مهدی حسینی ) ... از بازیگران اصلی منطقه ای که در شکل گیری داعش نقش پررنگ تری داشته اند ، کشور ... پدیده های جغرافیایی ، چگونه میان نواحی جریان می یابد ، جابجا می شود و یا به ..... ظهور و خلق اندیشه های جدید که با عنوان بنیادگرایی اسلامی از ســوی غرب نامیده شده ...
نقش فرقه گرايي در عقب ماندگي تمدني مسلمانان - مجمع جهانى تقريب مذاهب ...
www.taghrib.org/farsi/pages/content.php?tid=224
Translate this page
عوامل متعددي در گسترش اسلام نقش داشت که بيشترين آن مرهون ويژگي‌ها و مزاياي ... فرا مي گرفت و نژادها، زبان ها و فرهنگ هاي مختلف را در لواي خود به يك «اتحاد علمي- ..... و نفوذ خود، در عضوگيري قايل به محدوديت بوده و ريشه‌گرا (يا بنيادگرا) هستند. ..... منطقه اي به خصوص هدايت جريان هاي ايدئولوژيک شيعي و سني به ايفاي نقش مي پردازند.
نقش بازیگران منطقه ای در فرایند دولت سازی افغانستان در دوران طالبان و ...
prb.iauctb.ac.ir/article_515652_110500.html
Translate this page
این مقاله به بررسی و تجزیه و تحلیل نقش بازیگران منطقه ای و شبه منطقه ای سه کشور ... که تحولات افغانستان بر روی تعامل بازیگران منطقه‌ ای و فرامنطقه‌ ای با پاکستان، ... از این رو، این عوامل می‌توانند در تداوم بحران در افغانستان و عدم موفقیت در روند ..... واشنگتن هدف بنیادگرایانه اسلامی طالبان، سرکوب زنان به دست آنها و وحشتی را که ...
مرکز بین المللی مطالعات صلح بررسی منطقه گرایی خاورمیانه ای و ...
peace-ipsc.org › خاورمیانه
Translate this page
از آن زمان تا کنون جریان منطقه گرایی و منطقه ای شدن روابط بین الملل، دچار فراز و ... المللی مانند صندوق بین المللی پول بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی نقش شاخصی برعهده دارد و ... بنیادگرایی اسلامی و جنبش جهاد جهانی میتواند نشانه عدم موفقیت این سازمان در ... عوامل قدرت یابی ترکیه در منطقه خاورمیانه سعید شکوهی بیان رخداد: ترکیه از ...
جریان شناسی داعش | سایت بیداری جهانی
global-waking.ir/1393/08/20/جریان-شناسی-داعش/
Translate this page
Nov 11, 2014 - ۲-۲- نقش عوامل منطقه ای در پیرایش داعش. ۲-۳- نقش عوامل فرا منطقه ای در پیدایش داعش ... ۷-۳- فرصت های پیش روی جمهوری اسلامی در جریان مواجهه .... از گروه‌های جهادی است اثری حیاتی برتمامی جنبش های بنیادگرا و جهادی قرن بعد از خود برجای ...
BBC فارسی - افغانستان - ریشه‌های تاریخی القاعده و طالبان (۱)
www.bbc.com/.../07/100706_l09_tsp_taliban_aidealogy.shtml
Translate this pageBBC
Jul 13, 2010 - طالبانیسم هرچند در شکل کنونی یک جریان سیاسی-نظامی است، اما در حقیقت پدیده‌ای پیچیده چند بعدی است که عوامل متعددی در پیدایش آن سهیم بوده اند. ... قرائت طالبانی از اسلام از نظر بسیاری از دین‌پژوهان بدوی‌ترین تفسیر از دین و ... تهدید می‌کند و در بلندمدت به آغاز درگیری‌های پردامنه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای منتهی می‌شود.
پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت ...
bankmaghaleh.ir/پايان-نامه-عوامل-موثر-بر-سياست-خارجی-جم/
Translate this page
دوره سوم: عادی سازی سیاست خارجی بر اساس ترتیبات منطقه ای و الزامات ... موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی عراق و جایگاه و نقش بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای ۸۰ ..... ۸۷- مصاحبه آقای زنگنه وزیر نفت ایران در جریان همایش بین المللی انرژی تحت عنوان ... با سلاحهای کشتار جمعی و مبارزه با بنیادگرایی اسلامی اساس کار قرار داده شد .
10th (2016) - IranoWorld
www.iranoworld.ir/10th.htm
Translate this page
38, فاطمه غیاثی, نقص مدارک, بررسی عوامل اعتیاد به اینترنت در بین نوجوانان و جوانان ... نقش قدرت هاى منطقه و فرا منطقه در گسترش رادیکالیزم بنیادگرا در خاورمیانه ... 32, سمیه حمیدی, نقص مدارک, بنیادگرایی اسلامی و تاثیر آن بر ژئوپلیتیک ... 17, جواد جوزی ده سفید, دانشگاه تهران, نظم منطقه خاورمیانه و سیستم بازدارندگی منطقه ای.
روش تحقیق88 - بررسی نقش ژئوپلتیک خلیج فارس برامنیت ملی ایران
raveshe88.blogfa.com/post-88.aspx
Translate this page
منابع فرا منطقه‌اي. ... خلیج فارس منطقه ای است که امنیت ان برای ایران ارزش حیاتی دارد. ... برتر وبی چون وچرای منطقه در می آوردوباتوجه به اینکه امنیت خلیج فارس لازمه جریان بی ... مطالعه می کنددرحالیکه ژئوپلتیک به مطالعه اثر عوامل جغرافیایی روی .... ازآن به عنوان بنیادگرایی اسلامی ورهبران انقلاب ایران به عنوان احیاء اسلام نام میبرند.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران - دولت جدید عراق | ترجمه روان مقالات ...
main.datart.ir/6219/article-6219.html
Translate this page
6 days ago - عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید ... با سلاحهای کشتار جمعی و مبارزه با بنیادگرایی اسلامی اساس کار قرار داده شد. ... دو کشور می گذارد,و از آن جمله مباحث امنیتی شامل: جریان اکراد, حزب پ. ... و ژئوپلتیکی عراق و جایگاه و نقش بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای 80.
اطلاعات پژوهشگر:
www.virascience.com/thesis/author/47429/
Translate this page
از قرن های متمادی منطقه شاهد رقابت چالش بین قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای ... موانع و مشکلات امنیتی منطقه در سه بعد ساختار درونی کشورهای خلیج فارس عوامل منطقه ای و فرا منطقه ای بیان شده اند. ... پایان نامه : نقش عامل انرژی در روابط ترکمنستان با روسیه ..... یکی از اهداف ناتو تامین امنیت در منطقه و مبارزه با بنیادگرایی اسلامی است.
گزارش نشست علمی چگونگی شکل گیری داعش و محیط راهبردی منطقه
www.ipsa.ir/.../گزارش-نشست-علمی-چگونگی-شکل-گیری-داعش-و-...
Translate this page
Nov 20, 2014 - سپس ایشان نقش جریان تصوف در داعش را توضیح دادند ، جریانی اعتقادی که گروه ... متنوع هم شبب شده تا داعش مورد بهره برداری عمیق جهات منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گیرد. ... هر یک از این عوامل تاثیر مهمی در حال و آینده خاورمیانه دارند. ... این گروه در اثر تحولات داخل مصر و مناسبات جهان اسلام با ابرقدرت‌ها در دو دهه پایانی قرن ...
[DOC]گسترش بیداری اسلامی
www.hozehkh.com/.../1/.../گسترش%20بیداری%20اسلامی.doc
Translate this page
موضوع این مقاله ، گسترش بیداری اسلامی در خاورمیانه است که هدف از آن شناخت ماهیت ... اسلامی و مولفه های آن پرداخته شده است سپس مختصری از پیشینه این جریان و ... در ادامه از فرهیختگان و بزرگانی که در طی قرون گذشته در احیای ارزشهای اسلامی نقش داشته ...... و قدرت مردم را بالاتر از خواست قدرت های فرامنطقه ای دانست و بیان کرد: اگر کاري ...
پایگاه تحلیلی خبری ایلقار نیوزجریانهای بنیادگرایی ؛دلایل و عوامل ...
ilgarnews.ir/news/4897/جریانهای-بنیادگرایی-؛دلایل-و-عوامل/
Translate this page
Feb 10, 2015 - ایلقار نیوز : بنیادگری پدیده ای که ریشه در ارتجاع و تحجر دارد ویکی از علل ... اندیشه های افراطی و دست اندازی قدرت های فرامنطقه ای ،کرده است و این عوامل لزوم ... تاریخ ظهور بنیادگرایی اسلامی به صدر اسلام برمیگردد ومختص حال یا قرن حاضر نیست. ... اما بصورت اصطلاحی در سده ی۱۹میلادی واز ایالت متحده امریکا در جریان ...
وهابيت در جمهوري آذربايجان
www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=khabar&id=312
Translate this page
Sep 3, 2008 - امروزه از مهمترين جريانات افراطي كه در اقصي نقاط جهان اسلام به مانعي بر سر راه پيشرفت ... كه در حقيقت نمود باورهاي وهابيت بود و نيز حضور برخي كشورهاي فرا منطقه اي در قفقاز جنوبي به بهانه هايي از قبيل مبارزه باتروريسم و بنيادگرايي اسلامي و. .... در كنار نقش آمريكا در حمايت از جريان وهابيت در ازمنه و امكنه مختلف، ...
" بررسی نقش عوامل تأثیر گذار در ایجاد خیزش اسلامی در خاورمیانه" - ایران ...
harisehblog.persianblog.ir/post/25/
Translate this page
Sep 21, 2012 - بنابراین تمدن غربی به معنای مجموعه ای از فرهنگ، اقتصاد ، روحیات وعملکرد غربیان وتمدن ... در این نوشتار تلاش می شود به عوامل انحطاط شرق اسلامی از دیدگاه .... ایمان ، مسئله ایدئولوژی ، مسئله راه برایمان حل نشود ، آن را فرا نگیریم ، و نیاز به .... جالب توجه است که در سه منطقه جریان پدید آمدن فرمانروا از درون قشر روحانیون ...
موج نگرانی اسلام‌ستیزان در مقابل اسلام‌خواهی جوامع در منطقه
www.farsnews.com/printable.php?nn... - Translate this pageFars News Agency
Nov 25, 2013 - رایزن فرهنگی پیشین ایران در «بیشکک» با اشاره به عوامل اسلام‌گریزی در مقابل ... شعله‌ور گشته و به‌منظور خاموش کردن این جریان باید تلاشی مجدانه و بی‌وقفه کرد. ... از آنجا که اکثر دولت‌های منطقه نگران تأثیر اسلام بر نظام سیاسی ... به ‌ویژه در عرصه سیاست، زمینه‌ساز فعال‌شدن دولت‌ها و قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در ...
سلفی گری در عراق و تأثیر آن بر جمهوری اسلامی ایران (1) - راسخون
https://rasekhoon.net/.../سلفی-گری-در-عراق-و-تأثیر-آن-بر-جمهور...
Translate this page
Sep 11, 2013 - اینگونه نقش آفرینی در حلقه اول جغرافیایی سیاسی ایران، واجد پیامدهای مهم ... جریان سلفی گری با عقبه ایدئولوژیکی، در حلقه اول جغرافیای سیاسی ایران ..... نقش جریان سلفی گری در عراق است که در تلاقی با عوامل منطقه ای و فرامنطقه ای ... از خصوصیات عام جنبش های به اصطلاح «بنیادگرا» (Fundamental) بشمار می رود.
افسانه یا واقعیت - انقلاب اسلامي | موسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي
revolution.pchi.ir/show.php?page=contents&id=12557
Translate this page
این مقاله در صدد آن است تا این دو جریان و نقش آنها بر تحولات بین المللی را مورد بررسی ... طالبان و القاعده، نقش ویژه ای در تروریست خواندن مسلمانان داشته اند؛ در حالی که اسلام، ... بنیادگرایی اسلامی در این دوران به منزله یک موضوع جهانی از سوی کاخ سفید مطرح ..... گروه های افراطی خشونت گرای مسلمان منطقه مغرب عربی، که در اوایل دهه 1990 به ...
[DOC]تأثير انقلاب اسلامي ايران بر تحولات سياسي
www.bou.ac.ir/Portal/File/ShowFile.aspx?ID=648d80bf-7e8a...
Translate this page
از اینرو نوشتار حاضر به تأثیر و نقش انقلاب اسلامی در این منطقه میپردازد. ..... الف) عوامل بيروني؛ شامل رقابت و دخالت قدرت هاي جهاني و منطقه اي با ايران در رابطه .... اسلامي ايران مورد استفاده قرار مي گرفت، استدلال كرد كه اسلامي شدن، جريان پيدا كرده، .... براي حمايت از بنيادگرايي اسلامي در منطقه آسياي مركزي و قفقاز جنوبي، ايران به طور ...
[RTF]روزنامه شرق کد خبر: 43025 تاریخ خبر: ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ شهريور ...
sharghdaily.ir/1393/06/16/.../SharghNewsPaper_43025.rtf - Translate this pageShargh
نقش نفت بر تصمیمات سیاسی عربستان ... داده، از جمله عواملی هستند که موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه ای را برای سرزمین تحت حاکمیت آل سعود ایجاد کرده اند. ... بنیادگرایی اسلامی که شاخصه روشن اندیشه ایدئولوژیک حاکمان و مردمان سعودی ... که بسترساز جریان های تندروی منطقه ای شده و زمینه نگرانی بسیاری از کشورها را فراهم کرده است.
عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با ... - مرجع دانلود فایل چی
filechi.fileforosh.ir/product-452-Factors-influencing-the-foreign-p...
Translate this page
عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال ... و منطقه ای از اولویت و تقدم بسیار بالایی در سیاست خارجی قدرت های فرامنطقه ای ... با سلاحهای کشتار جمعی و مبارزه با بنیادگرایی اسلامی اساس كار قرار داده شد . ... بر سیاست خارجی دو کشور می گذارد,و از آن جمله مباحث امنیتی شامل : جریان اکراد, حزب پ.
تعارضات ایدئولوژیک مذهبی و نقش آن درتحولات خاورمیانه - شمال فردا
shomalefarda.com/component/.../32701-1392-12-06-15-46-10
Translate this page
Feb 25, 2014 - در لبنان هم، تضییع حقوق شیعیان یکی از عوامل تنشهای اجتماعی و ... است اما به نقش اهل سنت، حامیان منطقه ای و فرا منطقه ای آن ونحوه همزیستی و تعامل و نیز ... طرح خاورمیانه به دنبال ایجاد سازگاری بین کشورهای درون منطقه ای نظیر ..... بنیاد گرایی به آن شکل و شمایلی که در جهان اسلام دیده می شود اصلا پدیده ای شیعی نیست.
روندهای جديد در خاورميانه: بنيادگرائی اسلامی، خطر عمده در منطقه | kar ...
www.kar-online.com/node/9107
Translate this page
Mar 25, 2015 - خاورميانه در حال حاضر دوره ای از بی ثباتی، خشونت و جنگ داخلی را می .... با توجه عوامل متعدد تنش زا و قدرت گيری بنيادگرايان اسلامی و با در نظر ... ترين و خشن ترين جريان اسلامی است، به يک نيروی قوی فرا روئيده و منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد. ... در دست هم بگذارند و در تقويت روندهای دمکراتيک نقش موثر ايفا کنند.
همه چیز در باره داعش …. - سایت خبری بیرمی تنگستان
www.btnews.ir/?p=13880
Translate this page
Oct 31, 2014 - ... گرایش مطالعات منطقهای خاورمیانه و شمال آفریقا این است که جریان داعش چیست؟ ... و تشکیلات بنیادگرا در عراق بود بنام دولت اسلامی عراق به رهبری ابوعمر .... در عواملی همچون مداخله خارجی، مبارزه داخلی و نقش قدرتهای فرامنطقهای مثل ...
آوا - تأثيرات فرهنگي انقلاب اسلامي ايران در سطوح مختلف فرامنطقه اي
www.avapress.com/vdchi6nz.23nmidftt2.html
Translate this page
تأثيرات فرهنگي انقلاب اسلامي ايران در سطوح مختلف فرامنطقه اي ... است که در جريان انقلاب، بسياري از افرادي که شناخت عميقي از اسلام نداشتند، و حتي غير ... از پيروزي انقلاب اسلامي، نه تنها مسلمانان «بنيادگرا» بلکه مسيحيان «بنيادگرا» و ... اسلامي در تأسيس يک حکومت مستقل از لحاظ سياسي، اقتصادي و اجتماعي نقش داشته باشد.
القاعده در افغانستان - بانک مقالات جهان اسلام
islamworld2020.persianblog.ir/post/505/
Translate this page
Jan 10, 2012 - فصلنامه مطالعات منطقه‌ای؛ جهان اسلام سال هشتم؛ شماره‌های 30 و 31؛ ... امریکا به عراق و حضور بازیگران مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با توجه به منافع هر ... به عبارت دیگر، جنبش‌های بنیادگرا نوعاً به یک چهرة صاحب صلاحیت وابسته‌اند که این نقش برتر را .... اما اف‌بی‌ای در جریان تحقیق دربارة انفجار بمب در سفارت امریکا در ...
قدرت رسانه - ایران بازگو - پرشین بلاگ
iranbazgoo.persianblog.ir/page/gorat
Translate this page
کشورهای خاورمیانه به دلیل موقعیت منطقه ای خود, همواره مورد توجه قدرت ها و رسانه های بزرگ ... نفت و بنیادگرایی اسلامی, خاورمیانه همیشه آبستن تحولاتی خبر ساز بوده و هست. ... و نفوذ قرائت غربی بر جریان رسانه ای بین المللی کشورهای جنوب و به ویژه منطقه .... مرزی نقش پر رنگی در سیاست خارجی منطقه ای و فرا منطقه ای جمهوری اسلامی ایران ...
چکیده کتاب" ناحیه گرایی در ایران از منظر جغرافیای سیاسی"- بخش دوم
www.khabaronline.ir/detail/304298
Translate this page
Aug 19, 2013 - مولف در بخش دولت¬های منطقه¬ای و نقش آنها در تشدید تمایزات ناحیه¬ای آذربایجان به ... موضوع با اهمیت دیگری که نویسنده بدان پرداخته است عوامل تنش و همگرایی ناحیه .... دخالت قدرت¬های منطقه¬ای و فرامنطقه¬ای در امور کردستان و نوع رویکرد .... بخش از ایران در معرض جریان بنیادگرایی اسلامی و جنبش دیوبندی قرار گیرد.
[PDF]اي ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﺤﺮان ﺳﻮرﯾﻪ و اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ
qpss.atu.ac.ir/article_2379_983cfc190813c74059a49f0cbe60576d....
Translate this page
by مرادی - ‎2016
ﻫﺎي ﻣﻨﻄﻘﻪ. اي ﺟﻤﻬـﻮري اﺳـﻼﻣﯽ اﯾـﺮان، در ﭘـﯽ. ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺤـﺮان ﺳـﻮرﯾﻪ ﭼـﻪ ﺗـﺄﺛﯿﺮي ﺑـﺮ اﻣﻨﯿـﺖ ﻣﻨﻄﻘـﻪ. اي اﯾـﺮان ... اي ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﯿﺎﺳﯽ را دﻟﯿﻞ اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻮﻻت اﺧﯿﺮ داﻧﺴﺘﻪ. اﻧﺪ. (. ﻧﯿﺎﮐﻮﯾﯽ، ... ﻣﻨﻄﻘﻪ. اي و ﻓﺮاﻣﻨﻄﻘﻪ. اي و در رأس آن. ﻫﺎ آﻣﺮﯾﮑﺎ. از اﻓﺰاﯾﺶ ﻧﻘﺶ و ﻧﻔﻮذ اﯾﺮان در ﻣﻨﻄﻘﻪ اﺳـﺖ . ﺑـﻪ ...... و ﻟﺒﻨـﺎن، ﺣﻤﺎﯾـﺖ از ﺟﺮﯾـﺎن ﻣﻘﺎوﻣـﺖ اﺳـﻼﻣﯽ و ﺟﺒﻬـﻪ اول ﻣﺒـﺎرزه ﺑـﺎ رژﯾـﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴـﺘﯽ، ﻧﻘـﺶ ..... ﻫﺎي ﺑﻨﯿﺎدﮔﺮا ﻣﯽ.
داعش ویروس جهش یافته تروریسم ایدئولوژیک دینی | وبسایت رسمی دکتر ...
dr-zarei-ma.ir/.../داعش-ویروس-جهش-یافته-تروریسم-ایدئولوژ-3/
Translate this page
Mar 29, 2016 - بسیاری از ابرقدرت های فرا منطقه ای که هزاران مایل با خاورمیانه فاصله داشتند و ... یا غیر مستقیم در شکل گیری و به وجود آوردن این گروه تروریستی نقش داشتند . ... عمر این حزب اسلامی می گذرد شاهد بنیاد گرایی و حرکات تکفیری از سوی عوامل .... که این ویژگی به وضوح در جریان داعش قابل پیگیری است ، همچنین وی اظهار ...
seekfreedom - بررسی بنیادگرایی در منطقه ی خاورمیانه بخصوص در ...
seekfreedom.blogfa.com/post/7
Translate this page
بنیاد گرایی اسلامی (اخوان المسلمین) در انقلاب مصر و به قدرت رسیدن آقای محمد مرسی آیا نقش اساسی داشته یا خیر ؟ ... 5- نقش آمریکا در منطقه ی خاورمیانه(بهار عربی) . ... گسترش جریان احیا طلبی اسلامی از اواخر دهه ی 70 و بویژه از وقوع انقلاب اسلامی در .... ی جنبش حوادث انقلابی استوار در این زمینه و عواملی اسلامی کنونی از الگوی گروه های ...
مدیران راهبردی » الزامات امنیت منطقه ای و استراتژی امنیتی ایران در خاورمیانه
modiranrahbordi.ir/2015/.../الزامات-امنیت-منطقه-ای-و-استراتژی-امن...
Translate this page
Aug 24, 2015 - از جمله شاکله این پژوهش طرح نظریه مجموعه امنیتی منطقه ای بوزان است که ... رشد تروریسم و بنیاد گرایی ، وجود منازعات و اختلافات درونی ، منازعات و شکاف ... این در حالی است که کشورهای فرا منطقه ای برای مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران در منطقه در ... عوامل مختلف ایدئولوژیکی و سیاسی در پیدایش هویت یک منطقه نقش ...
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای منطقه
political.ir/post-1000.aspx
Translate this page
دست هدایتگر به دنبال آن است که جریان واقعی ژئوپلیتیک منطقه را دگرگون .... به گونه ای که جمهوری اسلامی به منبع اصلی هدایت کننده بنیادگرایی اسلامی تبدیل شده بود. ... تحت تاثیر این عوامل به تدریج دولت بااکراه و اجبار واقعیتهای نظام بین الملل و .... متقابل فرا می خواند و با تأکید بر کثرت گرایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ...
الزامات راهبردی جمهوری اسلامی ایران در قبال سیاست های خاورمیانه ای جدید ...
www.jmsp.ir/article_13357_1638.html
Translate this page
آمریکا به عنوان مهمترین بازیگر فرامنطقه ای دخیل در معادلات سیاسی، امنیتی و ... به عنوان یکی از مهمترین بازیگران قدرتمند منطقه ای بیشترین نقش را در ایجاد نظم منطقه ای و ... عظیم انرژی، از مهم‌ترین عواملی است که باعث اهمیت مضاعف این منطقه شده است. ... ستیز با اسلام سیاسی با عنوان مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی؛ و 5)رویارویی با ...
مرکز اسناد انقلاب اسلامی - قدرتهای فرا منطقه ای و خلیج فارس
www.irdc.ir/FA/content/26730/default.aspx
Translate this page
هرگونه آشفتگی كه براثر عوامل بیرونی در این منطقه پدید آید، پیامدهایی برای «دنیای قدیم» خواهد داشت. ... جهتی مغایر با خواست و نظرات دولتمردان آمریكایی بوده است؛ و عدم همسویی این دو جریان تعادل ..... نگاهی به موقعیت خلیج فارس و نقش قدرت های فرا منطقه ای در آن؛ مركز رقابت، محمد علی امامی، همشهری دیپلماتیك، شماره 4. ... بنیادگرایی ...
داعش و ژئوپلیتیک مقاومت اسلامی - سایت ندا
nedains.com/fa/news/311900/داعش-و-ژئوپلیتیک-مقاومت-اسلامی
Translate this page
Aug 12, 2015 - جریان تکفیری به‌ویژه داعش با محوریت مقابله با «دشمن نزدیک» یعنی شیعه به جای ... «غیریت‌سازی» را برای فهم بهتر جایگاه «دگری» و نقش «غیریت‌سازی» شرح می‌دهد: .... با وقوع جنبش بیداری اسلامی، مخالفان منطقه ای و بین المللی سوریه، تلاش ..... مجموعه ای از عوامل منطقه ای و فرامنطقه ای و نیز زمینه ها و عوامل داخلی است.

    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Unknown - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دانلود پروژه , مقاله , تحقیق ، پایان نامه ، طرح توجیهی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6664
  • کل نظرات : 50
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 120
  • آی پی دیروز : 93
  • بازدید امروز : 370
  • باردید دیروز : 851
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,469
  • بازدید ماه : 8,474
  • بازدید سال : 100,229
  • بازدید کلی : 1,955,163