loading...
تازه ترینها
محمد غفوری تبار بازدید : 269 شنبه 22 آبان 1395 نظرات (0)

پژوهشی در مورد اسطوره

پژوهشی در مورد اسطوره دسته: زبان و ادبیات فارسی
بازدید: 9 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 2471 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 72

در قرن حاضر كه قرن پیشرفت در علم و فن آوری است كمتر كسی احساس نیاز به گذشته خود می كند گذشته ای كه ثمره آن امروز است برای انسان امروز اسطوره هنوز واژه ای نا آشناست

قیمت فایل فقط 10,000 تومان

خرید

پژوهشی در مورد اسطوره


«مقدمه»

 

   در قرن حاضر كه قرن پیشرفت در علم و فن آوری است. كمتر كسی احساس نیاز به گذشته خود می كند. گذشته ای كه ثمره آن امروز است. برای انسان امروز اسطوره هنوز واژه ای نا آشناست.

 

زیرا احساس خلأ آنرا درك نكرده است. احساسی كه با هیچ علم و اندیشه ای حبران نمی شود. انسان نخستین با اسطوره به دنیا می آید، زندگی می كند و از دنیا می رود. اسطوره هستة اصلی زندگی اوست. پاسخ سؤالهایش، ریشه تفكراتش، درك قدرت مافوق همه و همه با اسطوره همراه است. بنابراین اسطوره دین و دانش و اندیشه اوست.

 

اسطوره و تفكرات آن نیاز لاینفك انسان امروز و پرداختن به این موضوع لازمه زندگی امروز می باشد.

 

نگارنده سعی كرده است با طرح این عنوان اسطوره را بیان كند و با نگاهی اسطوره ای به ماهی نشان دهد حتی این موجود آرام نیز دنیای شگرف و پر رمز و رازی دارد.

 

هدف نگارنده از طرح این موضوع، كه شامل چندین جنبه‌ می باشد بررسی نقشی است كه ماهی به عنوان یك موجود زنده با نگاه اسطوره ای ایفا می كند. جنبه دیگر رساله بررسی نقوش ماهی در آثار هنری پیش از اسلام می باشد.

 

این تحقیق شامل سه بخش می باشد. در بخش اول نگارنده به اسطوره و سمبل پرداخته است، زیرا بدون شناخت اسطوره، نمی توان نگاهی اسطوره ای داشت.

 

بخش دوم شامل چهار فصل اسطوره ماهی، مذهب و ماهی، نوروز و ماهی، می‌باشد.

 

در بخش سوم نقوش ماهی در آثار هنری مورد پژوهش قرار می گیرد و شامل چهار فصل پیش از تاریخ، عیلام، ماد و هخامنش و پارت و ساسانی است.

 


 


 

واژه و معنی اسطوره

 

فرهنگ نویسان عرب معتقدند اسطوره واژه ای عربی است كه از ریخت «افعوله» برآمده و ریشه آن «سَطَر»به معنی افسانه ها و سخنان بی بنیاد و شگفت آور است؛ ولی به نظر می رسد كه این واژه عربی نباشد، بلكه واژه ای یونانی- لاتینی است كه در لغت با واژه «Historia» به معنی روایت و تاریخ از یك ریشه است. در یونانی با واژه «Myths» به معنی شرح، خبر و قصه روایت هم ریشه است. 

 

   آموزگار اسطوره را چنین تعریف می كند‍: اسطوره را باید «داستان و سرگذشتی مینویی دانست كه معمولا اصل آن معلوم نیست و شرح عمل، عقیده، نهاد یا پدیده ای طبیعی است به صورت فراسویی كه دست كم بخشی از آن از سنّتها و روایت ها گرفته شده و با آیینها و عقاید دینی پیوندی ناگسستنی دارد»[1]

 

گاه اسطوره را با افسانه یكی می دانند ولی باید اضافه كرد واژه اسطوره بسیار گسترده تر از افسانه است و می توان گفت از مجموع افسانه ها كه مایه های فرهنگی می یابند اسطوره پدید می آید. به عبارت دیگر «افسانه ها پاره‌هایی گسسته و مایه هایی خام از گونه های جهانشناسی راز آمیز و باستانی می توانند بود كه آن را اسطوره می نامیم.[2]»

 

در قرآن واژه «اساطیر الاولین» كه 9 بار نیز تكرار شده، اسطوره بیان شده است و مفسّران معنی آن را نشانه های پیشینیان بر شمرده‌اند. آورده اند كه آگوستین قدیس در پاسخ به این پرسش كه اسطوره چیست؟ گفته است: «خیلی ساده است به شرط آنكه از من نپرسند، هرگاه خواستم درباره اسطوره توضیح بدهم، عاجز مانده ام.[3]»

 

با توجه به گفتة آمده، توصیف و تعریف دریای پهناور اسطوره با كمك واژه هایی كه در اختیار داریم كاری دور از ذهن است. اسطوره را نمی توان در چهارچوبی قرار داد، بلكه باید گفت با دریایی ژرف روبرو هستیم، كه رازناك و رمزآلود است.

 

انسان نخستین با شناخت طبیعت و با یاری گرفتن از اسطوره معماهای خود را پاسخ می دهد، اسطوره دین و دانش و اندیشة انسان نخستین و دانسته های معنوی اوست، دانشی كه بیشتر جنبة نمادین دارد و از قوانین عملی ادوار بعد به دور است كه در آن سخن از این است كه چگونه هر چیزی پدید آمده و به هستی خود ادامه می دهد.

 

    اسماعیل پور اسطوره را چنین بیان می كند: «اسطوره روایت یا جلوه ای نمادین دربارة ایزدان، فرشتگان، موجودات فوق طبیعی و به طور كلی جهان شناختی كه به یك قوم، به منظور تفسیر خود از هستی به كار می بندد. اسطوره سرگذشتی راست و مقدس است كه در زمان ازلی رخ داده و به گونه ای نمادین، تخیّلی و وهم انگیز می گوید كه چگونه چیزی پدید آمده، هستی دارد یا از میان خواهد رفت و در نهایت اسطوره به شیوه ای تمثیلی كاوشگر هستی است».[4]

 

   بشر ناتوان غرق در اندیشه های ناپختة خویش جستجوگر مأمنی است كه اسطوره نام دارد، اسطوره واكنشی ناشی از ناتوانی انسان در مقابل دنیای پیرامونش و حوادث غیر مترقّبه ای است كه او هیچ نقشی در آن ندارد و نشانه‌ای از عدم آگاهی او در علل واقعی حوادث می باشد.

 

  هم چنین اسطوره تجّسم احساسات آدمیان است برای اعتراض به اموری كه برای ایشان ناخوشایند است و با استفاده از آن تسكین می یابند[5].

 

    «اسطوره تاریخی است كه روانشناختی و ناخودآگاه گردیده است تاریخی است كه نه به اندیشه و آگاهانه بلكه به سرشت و ناآگاه پدید آمده است.[6]»

 

   در واقع اسطور ها با گوشت و خون انسان در آمیخته اند، چه آنها را بپذیریم و چه نپذیریم، با آنها زندگی می كنیم، در ژرفای وجود هر انسانی نشانه های آن را می توان یافت.

 

  انسان در هر عصری با فرهنگش زندگی می كند و اسطوره سرشت فرهنگ اوست. وقتی می گوییم اسطوره فرهنگ مردمان نخستین است، سخن گزافی نیست.

 

    «اسطوره نه تنها سازه های زندگی هستند، بلكه بخشی از هر فرد، پاره ای از هر شخص هستند. قصّة كسی را گرفتن یا بردن، همچنان است كه جان او را گرفته باشند. این چنین اسطوره هایی نقش های ذاتی، اجتماعی و اقتصادی دارند و این پدیداری محلی (اتفاقی) نیست، این یك قانون و قاعده است[7]».

 

به هر حال جمع بندی كه می توان به دست آورد، چنین است:

 

1-  اسطوره تاریخ مینویی را روایت می كند و حادثه ای كه در زمان های نخستین رخ داده است.

 

2-  اسطوره بیان یك خلقت است، یعنی درباره اینكه چگونه هر چیزی بوجود آمده است.

 

3-  اسطوره فرهنگ انسان نخستین است هم چنین اسطوره دین و دانش و اندیشه انسان نخستین است.

 

4-  نقش ‏آفرینان اسطوره موجودات فراطبیعی و غیر عادی هستند.

 

5-  اسطوره به یك عبارت كاوشگر هستی است.

 

6-  اسطوره واقعیّتی است كه به صورت نماد بیان می شود.

 

7-  اسطوره روایت فراطبیعی و مینویی است.

 

مالینوسكی اسطوره را چنین تعریف می كند: «اسطوره عبارت است از احیای روایتی یك واقعیت ازلی به سود خواسته های ژرف دینی، خواستهای اخلاقی، قید و بندهای اجتماعی، بیانیّه ها و حتّی نیازهای عملی.[8]»

 

   و در انتها تعریف استاد بهار از اسطوره را باز می كنیم: «اساطیر مجموعه ای است از تأثیرات متقابل عوامل اجتماعی و انسانی و طبیعی كه از صافی روان انسان می‌گذرد، با نیازهای روانی- اجتماعی ما هماهنگ می گردد و همراه با آیین های مناسب خویش ظاهر می شود و هدف آن مالاً پدید آوردن سازشی و تعادلی بین انسان و پیچیدگی های روانی او با طبیعت پیرامون خویش است.»[9]

 


 

جهان بینی و كاركرد اسطوره

 

«شناخت انسان های نخستین از جهان و بازتاب پندار و اندیشة آنها در قالب روایت ها و گفتارهای اسطوره ای، جهان بینی آنها را پدید می آورد.»[10]

 

    «پایا ترین و استوار ترین بنیاد اسطوره ای، باور به یگانگی جهان و انسان است. در جهان بینی اسطوره ای، این دو، جدایی و بیگانگی سرشتینی از یكدیگرندارد، در بود یكسان اند و تنها در نمود از هم دور و جدا افتاده اند. پیوند در میان این دو چنان است كه گویی انسان و جهان دو نام اند، ناموری یگانه را.[11]»

 

   یونگ می گوید: «ذهن اقوام بدوی نه منطقی است و نه غیر منطقی، آدم بدوی نه مثل ما زندگی می كند و نه مثل ما می اندیشد. آنچه برای ما غیر طبیعی و مرموز است، برای او كاملاً عادی است و جزیی از تجارب زندگی اوست. برای ما گفتن اینكه این خانه آتش گرفته، زیرا كه رعد بدان اصابت كرده است عادی می نماید، ولی برای آدم بدوی گفتن اینكه این خانه آتش گرفته، زیرا افسونگری از رعد استفاده كرده و خانه را سوزانده است، به همان اندازه عادی و طبیعی است.»[12]

 

   «به نظر كاسیرر، بینش اساطیری، به معنی راستین كلمه «Concret» یعنی واقعی و محسوس است، هم چنین او معتقد است علل وقایع مختلف كاملا آزاد است. هر چیزی ممكن است از چیز دیگر پدید آید. جهان ممكن است از جسم حیوانی بوجود آید. یا از هستة ازلی یا از گل نیلوفری كه روی آبهای آغازین می شكفد، زیرا در بینش اساطیری هر چیزی می تواند با هر چیز دیگر تماس زمانی و بعدی حاصل كند. در بینش اساطیری رخدادها، اتفاقی به شمار نمی آیند. بلكه اینان ناشی از دخالت و نفوذ علل سحرآمیز و مرموزی هستند.[13]»

 

    «نگرش اسطوره ای به واقع نخستین تلاش منسجم و شكل گرفتة آدمی برای شناخت و تسلّط بر طبیعت درونی و همراه بود، زخمی عمیق به جای گذاشت كه ذهن انسان باستان كوشید تا به یاری اسطوره آن را دریابد و التیام بخشد… عمیق تر شدن این زخم، در عصر جدید و تداوم فعالیت اسطوره سازی، خود دلیلی كافی بر اهمیت و ضرورت شناخت نگرش اسطوره ای است.[14]»

 

  «مهمترین كاربرد اسطوره ها، الگو بودن آنهاست. اسطوره ها در هر مكان و در هر زمانی برای بشر نمونه و الگو بوده اند در عصر حاضر نیز كه بشر بازگشتی بجا به دوران قبل داشته است، اسطوره را به عنوان ایده آل و الگوی خود پذیرفته است. پس اسطوره هر طبیعی داشته باشد، همواره، پیشینه و نمونه به شمار می رود، آن هم نه فقط برای اعمال (قدسی یا دنیوی) انسان، بلكه برای موقعیّت خود اسطوره نیز، و حتی مهمتر از آن، سابقه و پیشینه ای است برای وجوه واقعیت، به طور كلی، ما باید كاری را كه خدایان در روز ازل كردند، تكرار كنیم. «… خدایان چنین كردند و آدمیان نیز چنین كنند… اینگونه احكام، مبین سلوك انسان دوران باستانی اند.»[15]

 

مهم ترین كاركرد اسطوره به گمان الیاده عبارت است از: «كشف و ‌آفتاب كردن سرمشق‌های نمونه وار و از همة آیین ها و فعالیت های معنی دار آدمی از تغذیه و زناشویی گرفته تا كار و تربیت، هنر و فرزانگی.»[16]

 

مالینوسكی برداشت خویش را از كاركرد اسطوره چنین می گوید: «اسطوره با در نظر داشتن آنچه در اسطوره زنده است و حیات دارد، توجیهی ناظر به ارضای كنجكاوی علمی نیست، بلكه روایتی است كه واقعیتی اصیل را زنده می كند و بر آورندة نیاز عمیق دینی است و با گرایش های اخلاقی، الزامات و احكام اجتماعی و حتی مطالبات علمی مطابقت دارد و جوابگوی آنها است. در تمدن‌های بدوی، اسطوره كار لازمی را انجام می دهد. باورمندی ها را بیان می دارد، اعتلا می‌بخشد و مدوّن می سازد».[17]

 

كوتاه سخن اینكه، اسطوره ما را در شناخت تاریخ، تمدن، فرهنگ و اندیشه كمك می كند.

 


 


 

[1]- ژاله، آموزگار، تاریخ اساطیری ایران، سمت، تهران، 1380، چهارم، ص3.

 

[2]- میر جلال الدین كزازی، رویا، حماسه، اسطوره، مركز، تهران- 1376، چاپ دوم، ص 3.

 

[3] - ابوالقاسم اسماعیل پور، اسطوره بیان نمادین، سروش، تهران، 1377، چاپ اول، ص 13.

 

[4]- همان مأخذ، صص 14-13.

 

[5] - ژاله آموزگار، همان مأخذ، ص 5.      

 

[6] - میرجلال الدین كزازی، همان مأخذ، ص 57.

 

[7] - مهوش واحد دوست، رویكردهای علمی به اسطوره شناسی، سروش، تهران، 1381، چاپ اول، ص 36.

 

[8] - ابوالقاسم اسماعیل پور، همان مأخذ، ص 48.

 

[9] - مهرداد بهار، از اسطوره تا تاریخ، چشمه، تهران، 1377، چاپ دوم، ص 411.

 

[10] - مهوش واحد دوست، همان مأخذ، ص 97.

 

[11] - میر جلال كزازی، همان مأخذ، ص 7.

 

[12] - مهوش واحد دوست، همان مأخذ، ص 98.

 

[13] - همان مأخذ،ص 99.

 

[14] - همان مأخذ،ص 101.

 


 

[15] - همان مأخذ،ص 58.

 

[16] -ابوالقاسم اسماعیل پور، همان مأخذ،ص 15.

 

[17] - مهوش واحد دوست، همان مأخذ، ص 60.

قیمت فایل فقط 10,000 تومان

خرید

برچسب ها : پژوهشی در مورد اسطوره , پژوهش , اسطوره , اسطوره ماهی , مذهب و ماهی , نوروز و ماهی , پروژه , پژوهش , مقاله , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود تحقیق


Google
About 634,000 results (0.43 seconds)
Search Results
پژوهشی در مورد اسطوره - فایل ناب
filenab.com/product-57983-پژوهشي-در-مورد-اسطوره.a...
Translate this page
پژوهشی در مورد اسطوره. در قرن حاضر كه قرن پیشرفت در علم و فن آوری است كمتر كسی احساس نیاز به گذشته خود می كند گذشته ای كه ثمره آن امروز است برای انسان امروز ...
پژوهشی در مورد اسطوره
nabproje.rozblog.com/.../-پژوهشی-در-مورد-اسطوره-.ht...
Translate this page
Jun 23, 2016 - پژوهشی در مورد اسطوره دسته: زبان و ادبیات فارسی بازدید: 2 بار فرمت فایل: doc حجم فایل: 2471 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 72 در قرن حاضر كه ...
تاریخچه اسطوره شناسی - اسطوره و شعر
esmail2.persianblog.ir/post/6/
Translate this page
از آن پس تاکنون مکاتب گوناگونی در حوزه پژوهش های اسطوره شناختی پدید آمد که ... فرهنگی[1] از آغاز قرن 18 میلادی مورد توجه تاریخ نگاران و مردم شناسان بوده است.
پژوهشی در مورد اسطوره - مد روز
roozmod.ir/پژوهشی-در-مورد-اسطوره/ - Translate this page
Jul 11, 2016 - پژوهشی در مورد اسطوره دسته: زبان و ادبیات فارسی بازدید: 8 بار فرمت فایل: doc حجم فایل: 2471 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 72. در قرن حاضر كه ...
magiran.com: شناسنامه فصلنامه ادبيات عرفاني و اسطوره شناختي
www.magiran.com/maginfo.asp?mgID=5760
Translate this page
فصلنامه ادبيات عرفاني و اسطوره شناختي. رتبه علمي: علمي - پژوهشي (علوم انساني) ... در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم! توجه:
دانلود پژوهشی در مورد اسطوره - خانه
khazesh.ir/search/دانلود+پژوهشی+در+مورد+اسطوره
Translate this page
دانلود پژوهشی در مورد اسطوره · دانلود پژوهشی در مورد اسطوره. پژوهشی در مورد اسطوره دسته: زبان و ادبیات فارسی بازدید: 2 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 2471 .
دانلود تحقیق در مورد اسطوره
ostore-t.lel.ir/
Translate this page
Aug 14, 2016 - دانلود تحقیق در مورد اسطوره منچستر نورمن فاستر. در این فایل نورمن فاستر به صورت کامل مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است که به همراه چکیده، ...
اسطوره Mythos | سایت پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم
pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID...
Translate this page
كلمات كليدي : اسطوره، قصه، روايت، افلاطون، افسانه نویسنده : عبدالرضا آتشين صدف واژه ... عنوان « اسطوره‌نگاری، پژوهشی درباره اساطیر و آئین‌ها» تعریف تک‌معنایی اسطوره را به ... او در این هفده خصوصیت، هفده کارویژه اسطوره را مورد بررسی قرار داده است.
پژوهشی درباره ی سه اسطوره ی گیاهی در مثنوی معنوی - پایگاه مجلات ...
www.noormags.ir/.../پژوهشی-درباره-ی-سه-اسطوره-ی-گیاهی-در-مثنوی-معنو...
هیبت الله اکبری گندمانی,حجت عباسی ; مجله: متن پژوهی ادبی ; پاییز 1387 - شماره 37 ;
روزنامه شرق | شماره ۲۳۸۷ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور | صفحه ۱۲ | نقد و نظر
www.sharghdaily.ir/News/72363/نقد-و-نظر
Translate this page
Sep 2, 2015 - در واقع این پژوهش به بازتاب ساختاری و محتوایی اسطوره و آیین در فیلم‌های مورد اشاره توجه داشته است. کتاب در فصل اولش به تعریف اسطوره، آیین و ...
[PDF]« ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﻄﻮره ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭼﻬﺎر :ي ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ :» ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣ - مطالعات انتقادی ادبیات
csl.gu.ac.ir/article_34019_c8280ce01dd1657206bca0...
Translate this page
ﻣﺠﻠﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺘﻘﺎدي ادﺑﯿﺎت. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﮔﻠﺴﺘﺎن. ﺳﺎل. دوم. / ﺷﻤﺎره ﻣﺴﻠﺴﻞ. ﭘﻨﺠﻢ. /. ﺑﻬﺎر. 1394. ﺑﺮرﺳﯽ. و. ﻧﻘﺪ. ﻣﻘﺎﻻت. ﭘﮋوﻫﺸﯽ. «: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ. ﻣﻮرد. :ي. ﭼﻬﺎر. ﻣﻘﺎﻟﻪ. ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﻄﻮره. » *. ﻣﺴﻌﻮد. ﺑﺎوان. ﭘﻮري.
اسطوره - پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
ganj.irandoc.ac.ir/dashboard?q=اسطوره&topic_1...
Translate this page
ماه و خورشید به عنوان نخستین پدیده‌‌های طبیعی مورد توجّه بشر،در دنیای اسطوره ... این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی هنر‌مانوی و اسطوره بر‌اساس دیدگاه‌ پدیدارشناسان?
دانلود پژوهشی در مورد اسطوره
namayeshghah.m.ccfun.ir/دانلود-پژوهشی-در-مورد-اسط...
Translate this page
پژوهشی در مورد اسطوره دسته: زبان و ادبیات فارسی بازدید: 2 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 2471 ...
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی
jmmlq.azad.ac.ir/
Translate this page
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی (MMLQ) ... اسطورة فریدون، نمادها، بن‌مایه‌ها و تحولات آن. صفحه 315-343. شهناز ولی‌پور هفشجانی. مشاهده مقاله; | اصل مقاله (238 K) ...
پرتال جامع علوم انسانی - تهمینه (تهمیمه) کیست؟ پژوهشی در اسطوره ...
www.ensani.ir/fa/content/99114/default.aspx
Translate this page
چکیده: در این گفتار، می کوشیم تا شخصیت تهمینه و ماجرای او با رستم را بر اساس آنچه در شاهنامه آمده و پژوهش هایی که از جهات و در مراتب متعدد درباره آن انجام گرفته بیان ...
SID.ir | نقش اسطوره ها در هويت ملي و ملت سازي :مورد ايران
fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=179970
Translate this page
by امينيان بهادر
دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی نقش اسطوره ها در هويت ملي و ملت سازي :مورد ايران.
پژوهش «آتلان» پوستمان را کند/ جایگاه اسطوره‌ای اسب در ترکمن‌صحرا ...
www.mehrnews.com/.../پژوهش-آتلان-پوستمان-را-کند...
Translate this page
Apr 5, 2015 - معین کریم الدینی از اینکه پژوهش فیلمی مثل «آتلان» پوست فیلمساز را می کند ... اما درباره نگاه اسطوره ای که گفتید، خوشحالم که این عبارت را می شنوم چون ... باید راش های زیادی در اختیار داشته باشید تا صحنه های مورد نظر را بگیرید.
سایت پژوهش هنر، نماد و اسطوره شناسی
hajsayyedjavady.persianblog.ir/
Translate this page
Dec 30, 2011 - باستان شناسان و محقّقان بسیاری که سیر تحول و تکامل زندگی، تاریخ و هنر مردم فلات ایران را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند، به استناد مدارک ...
تحقیق در مورد اسطوره و صورتک های آفریقایی (پژوهش اختصاصی)-دانلود ...
www.arzanfile.com/تحقیق-در-مورد-اسطوره­-و-صورت...
Translate this page
صورتک های آفریقایی در رابطه با جادو و تأثیر آن جادو بر زندگی اقوام بدوی بوده است. امروزه نگاهی که ما به هنر اقوام بدوی داریم حاصل کنجکاوی های هنرمندان قر.
[PDF]و ﻛﺎرﻛﺮد آن در اﺳﻄﻮره و ﺣﻤﺎﺳﻪ - دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
www.iausdj.ac.ir/.../كهن%20نمونه‌ي%20«آب»%20و%20...
Translate this page
ﻧﮕﺎرﻧﺪه در اﻳﻦ ﺟ ﺴﺘﺎر، ﺑﺮ آن ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ از ذﻛﺮ ﻣﻘﺪﻣﻪ. اي در. زﻣﻴﻨﻪ. ي ﻛﻬﻦ. ﻧﻤﻮﻧﻪ و ﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎﻫﻲ ﺟﻤﻌﻲ، ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎي ﻣﻬﻢ ﻛﻬﻦ. » آب«ي ﻧﻤﻮﻧﻪ. را در اﺳﻄﻮره و ﺣﻤﺎﺳﻪ ﺑﻪ ﻓﺮاﺧﻲ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ و ﭘﮋوﻫﺶ ﻗﺮار دﻫﺪ.
پژوهشی درباره اسطوره نبرد مهر و گاو نخستین و ارتباط آن
profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1033468.html
Translate this page
by قائمی - ‎2012
یکی از اشکال نمادهای اساطیری، وجود ابزارهای اسرارآمیزی است که توصیف نمادپردازی آنها مستلزم تفسیر بافت اساطیری روایات بر مبنای پیش‌زمینة فرهنگی آنهاست.
مقدمه اي بر پژوهشي درباره اساطير
www.mardomsalari.com/template1/News.aspx?NID...
Translate this page
Jan 11, 2009 - مقدمه اي بر پژوهشي درباره اساطير ... «هر کجا که تاريخ و باستان شناسي خاموش مي ماند اسطوره ها سخن مي گويند و حقايق تلخ و شيرين را بر ما آشکار مي ...
دانلود پایان نامه در مورد اسطوره
birdownload.epage.ir/.../incl.news_connector.NewsPri...
Translate this page
دانلود متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با موضوع اسطوره ... در بخش سوم نقوش ماهی در آثار هنری مورد پژوهش قرار می گیرد و شامل چهار فصل پیش از تاریخ، ... دانلود پایان ...
نمایشگاه پژوهشی ˝یشت˝ نقد شد نگاهی امروزی به اساطیر ... - هنرآنلاین
www.honaronline.ir/Pages/Printable-News-45738.aspx
Translate this page
نشست نقد نمایشگاه پژوهشی ˝یشت، نگاهی به اساطیر آفرینش در ایران کهن˝ در خانه ... از دیدگاه اسطوره شناسی پرداخت و اضافه کرد: در برخی از موارد توضیحاتی که در مورد ...
بررسی تطبیقی اسطوره ی آب در اساطیر ایران و هند
jsr.usb.ac.ir/article_1401_0.html
Translate this page
مسأله ی مهم تحقیق، نشان دادن درجه ی نزدیکی اسطوره ی آب در اساطیر هند و ایران است.در مورد این اسطوره به طور جداگانه، پژوهش هایی صورت گرفته است؛ مانند کتاب "شناخت ...
نظریه های اسطوره - انسان شناسی و فرهنگ | انسان‌شناسی، علمی‌ترین رشته ...
www.anthropology.ir/node/741
Translate this page
اسطوره مانند ادبیات نیست، تا، بنا به ادعای سنت، چون ادبیات مورد بررسی قرارگیرد و نه چون تاریخ، جامعهشناسی یا هر چیز غیر ادبی. پژوهشی درباره اسطوره به مثابه ...
کتاب پژوهشی در اسطوره گیل گمش و افسانه اسکندر اثر جلال ستاری ...
https://www.digikala.com/.../-/کتاب-پژوهشی-در-اسطو...
Translate this page
اسطوره یا حماسه گیل گمش که در اصل سومری است و در روایت‌های بابلی و آشوری به دست ما رسیده، گرچه به سه هزار سال پیش بر می‌گردد، امروز نیز سخنی برای گفتن دارد.
نخستین نشست پژوهشی پروژه تبادل در تالار قشقایی برگزار شد کار ...
theater.ir/fa/62454
Translate this page
Aug 9, 2016 - کار هنری آشنازدایی از اسطوره است ... نشست¬های پژوهشی گروه تئاتر«بین» در پروژه تبادل که تا ۲۹ مردادماه ادامه دارد. ... مسلط، یعنی تلاش در قرار دادن معانی خودش در برابر هر نشانه ای ، مورد سوال از سوی ذهن ما قرار بگیرد ، امکان پذیر است.
ریشه‌یابی ِ درخت کهن [پژوهش] by بهرام بیضایی — Reviews ...
www.goodreads.com › Fantasy › Mythology
Translate this page
Rating: 4 - ‎61 votes
Be the first to ask a question about ریشه‌یابی ِ درخت کهن [پژوهش]‏ .... کتاب حاوی اطلاعات بسیار مفیدی در مورد اسطوره هایی است که بارها و بارها نمود و ویژگی هایشان را در ...
BBC فارسی - فرهنگ و هنر - مجله فرهنگی: بحثی در مورد اسطوره ...
www.bbc.com/.../120915_mar_weekly_artmagazine.s...
Translate this page
Sep 15, 2012 - اسطوره ها پیش از این که وارد ادبیات شوند، در مقطع هایی از تاریخ نظر به ... سهراب سیرت نگاهی دارد به کتاب اهریمن، اثر پژوهشی در مورد اسطوره شناسی.
تحقیق در مورد اسطوره و صورتک های آفریقایی (پژوهش اختصاصی)
honardoc.ir/.../تحقیق-در-مورد-اسطوره­-و-صورتک­-های-آ...
Translate this page
تحقیق در مورد اسطوره و صورتک های آفریقایی (پژوهش اختصاصی). صورتک های آفریقایی در رابطه با جادو و تأثیر آن جادو بر زندگی اقوام بدوی بوده است. امروزه نگاهی که ...
معاون پژوهشی خانه هنرمندان: تا کسی مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد - بهار نیوز
www.baharnews.ir/news/64166/ - Translate this page
Dec 23, 2014 - گروه هنري: معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران درباره بحث بر سر اسطوره شدن یا نشدن مرتضی پاشایی و اتفاق‌‌هایی که پیرامون فوت او رخ داده است، اظهار ...
[PDF]ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ دﻳﻮﻫﺎ و ﻣﻮﺟﻮدات ﻣﺎوراﻳﻲ ﻧﻘﺪ اﺳﻄﻮره « ﺳﻠﻴﻢ ﺟﻮاﻫ
lcq.modares.ac.ir/article_5819_a84dc288a96476adae...
Translate this page
by ابراهیمی - ‎2011
ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ دﻳﻮﻫﺎ و ﻣﻮﺟﻮدات ﻣﺎوراﻳﻲ ... و. 59. ﻣﻘﺎ. ﻟﻪ ﻣﻲ. آﻳﺪ، ﻛﺎرﺑﺮد ﻧﻘﺪ ادﺑﻲ و ﺑﻪ. وﻳﮋه ﻧﻘﺪ اﺳﻄﻮره. اي ﺑﺮاي ﻣﺘﻮن و آﺛﺎر ادﺑﻴﺎت ﺷﻔﺎﻫﻲ. ﻛﻤﺘﺮ ﻣﻮرد ﭘﮋوﻫﺶ و ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ؛ ﺑﻪ. اي ﮔﻮﻧﻪ. ﻛﻪ درﺑﺎرة ﻧﻘﺪ اﺳﻄﻮره.
مهرداد بهار، زبان شناس و اسطوره شناس ایرانی
www.cgie.org.ir/fa/news/6745
Translate this page
Nov 13, 2013 - دبا – محبوبه صوفی: مهرداد بهار نامی آشنا در زمینه ی شناخت اسطوره های ایرانی است. ... مهرداد بهار را بنیان‌گذار علمی اساطیر ایرانی می‌شناسند و پژوهش‌های ...
دانلود کتاب " پژوهشی در اسطوره دده‌قورقود " | دانلود کتاب‌های نایاب| دانلود ...
historybook.ir/کتاب-پژوهشی-در-اسطوره-دده‌قورقود/
Translate this page
Feb 18, 2016 - كتاب پژوهشی در اسطوره دده‌قورقود در واقع پژوهشی است از چند جنبه مهم در مورد اسطوره تُركی دده‌قورقود. اين كتاب دده‌قورقود را از لحاظ شخصيتی، ريشه آن در ...
کُهن الگویِ پرورشِ شخصیّت‌های اساطیری توسّط حیوانات و موجودات اسطوره ای ...
jpnfa.riau.ac.ir/article_133_31.html
Translate this page
by محمّدی بدر - ‎2015
پژوهـش حاضر، با درکِ چنین ضرورتی، در پی آن است تا با نگرشی تطبیقی، این ... اسطوره حیوانات پرورش دادن شخصیت‌های اساطیری (زال، فریدون، اسکندر و. .... با فردِ اغواگر، دوقلویی می‌زاید که یکی از آن‌ها موردِ تنفّر قبیله و دیگری حامیِ آن‌ها بوده است.
[PDF]اصل مقاله (2584 K) - پژوهش های باستان شناسی ایران
nbsh.basu.ac.ir/pdf_562_c7814b0408f997eaf6cbd21...
Translate this page
آیكونولوژی، آیكونوگرافی، اسطوره، جادو، ایزدبانو، پلنگ و مار. کلیدواژگان: .... 2منطقـه مـورد پژوهـش مـا، جیرفـت، بنـا بـه تحقیقـات و شـواهد بسـیار، ایزدبانـوان بـزرگ.
نقش زنان در اسطوره شناسی آسمانی ایران | مرکز پژوهشی میراث مکتوب
www.mirasmaktoob.ir/fa/news/6025
Translate this page
Sep 18, 2016 - نویسنده در پیش گفتار کتاب می کوشد که نقش زنان را در اسطوره ... ها را با دیگر زنان در منابع باستانی و قرون وسطایی مورد مقایسه و سنجش قرار می دهد ...
پی آواز حقیقت - اسطوره و آیین
mashhadi5135.blogfa.com/category/12
Translate this page
رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان تصریح کرد: آیین‌ها و سنت‌های ...... در تحقیقی که درباره اسطوره بی بی ها انجام شده، زیارتگاه بی بی شاه زینب مورد ...
کلیاتی در باره ی اساطیر و تفاوت آن با حماسه و افسانه - اساطیر شاهنامه
asatir-shahname.blogfa.com/post/7
Translate this page
(رك.پژوهشي در اساطير ايران، 371). دکتر اسماعیل پور نیز در مورد تعریف اسطوره می نویسد:« هر چند اسطوره در دیدگا ه های گوناگون، تعاریف و تعابیر متعدد دارد، امّا در یک ...
پژوهش‌های ایرانی | یادداشتی در باره تفاوت اسطوره با خرافه
ghiasabadi.com/ostureh_khorafeh.html
Translate this page
Jul 25, 2008 - اسطوره. 1- اسطوره‌ها دارای شخصیت‌ هستند. شخصیت‌هایی ساخته و پرداخته ذهن مردمان جوامع باستان برای توجیه و توضیح سرگذشت و چگونگی آفرینش ...
چيستي و كاركرد اسطوره - در گفت وگو با يعقوب يسنا
www.khorasanzameen.net/php/read.php?id=1503
Translate this page
گرایش خاص یسنا به اسطوره، رویکردها و پژوهش‌های او را در زمینه اسطورهپژهشی جهت می‌دهد. ..... باید اهمیت روانی آن را در ذهن بشر مورد مطالعه قرار داد که همان احساس تهدید روانی ...
در چیستی اسطوره - اساطیر ایران
iranasatir.persianblog.ir/post/28/
Translate this page
استاد مهرداد بهار ، اسطوره شناس برجسته کشور، دربارة myth می نویسد: «احتمالا این .... که از دیدگاههای مختلف و مکمل یکدیگر، ممکن است مورد پژوهش و تفسیر قرار گیرد.
معاون پژوهشی خانه هنرمندان: تا کسی مورد توجه جوانان قرار می گیرد، تخریب ...
www.ghatreh.com/.../معاون-پژوهشی-خانه-هنرمندان-کس... - Translate this page
Dec 23, 2014 - معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران درباره بحث بر سر اسطوره شدن یا نشدن مرتضی پاشایی و اتفاق هایی که پیرامون فوت Ø.
بررسی نظام فکری و اخلاق جمعی ملل در اسطوره ها | اسطوره ها و افسانه ها
myth.tarikhema.org/.../بررسی-نظام-فکری-و-اخلاق-جم...
Translate this page
این پژوهش و دید خاصی که در آن یک دانش آموز دبیرستانی به اساطیر دارد (با وجود تمامی ناپختگی ها) مورد تقدیر بسیاری از اساتید مدرسه و دانشگاه و حتّی مخالفان آن قرار ...
دانلود مقاله پيرامون اسطوره شناسي - فندق
fandoq.cofeblog.ir/post/4074
Translate this page
Dec 17, 2015 - دانلود تحقیق در مورد “اسطوره شناسی” | دانلود تحقیق، مقاله و پروژه های . ... Title : ( پژوهشی پیرامون اسطوره ها و اسطوره شناسی گیوم اپولینر ) ... بر اساس ...
تحقیق در مورد اسطوره و اساطیر ایران - دانلود مقاله
mag-iran.com/تحقیق-در-مورد-اسطوره-و-اساطیر-ایران....
Translate this page
آن دسته از کسانیکه چه در گذشته و چه امروزه به پژوهش و واکاری و شناخت اسطوره ها اشتغال دارند، تاکنون برای اسطوره تعریف مشخص، دقیق و پذیرفتنی برای همگان نیافته ...
عمده ترین جریان های رمان نویسی معاصر در انعکاس روایت های اسطوره ای
journals.pnu.ac.ir/article_99_0.html
Translate this page
by بزرگ بیگدلی - ‎2012
دربارة اینکه اسطوره با رمان چه ارتباطی دارد؛ اگرچه سخنان پراکنده و گاه مختصر در برخی .... با وجود آنکه از دشواریهای این پژوهش، تحدید دقیق جریانهای فکری و گرایشهای ..... بینامتنیت این پژواکهای بینامتنی را مورد استفاده و سوء استفاده قرار میدهد، به ...
پایگاه خبری تحلیلی ققنوس::اسطوره از دیدگاه اندیشمندان معاصر غربی (4)
bsohonar.ir/.../اسطوره-از-دیدگاه-اندیشمندان-معاصر-غر...
Translate this page
Oct 19, 2016 - خود لوی-استروی به عنوان مردم گرایی ساختارگرا در پژوهشهای میدانی خویش، تناقضات حاکم بر پاره ای جوامع را مورد بررسی قرار داده است. او اسطوره را ...
از اسطوره‌شناسی تا نقد و تحلیل اسطوره‌ای - مهمترین اخبار ایران و جهان
vista.ir/.../از-اسطوره‌شناسی-تا-نقد-و-تحلیل-اسطوره‌ای
Translate this page
با شناخت اسطوره‌های فرهنگ‌های گوناگون اختلاف نظر در مورد تعریف اسطوره و گستره ... پژوهش‌های دیگری نیز توسط چپ‌های اروپایی از فرانکفورت تا پاریس آغاز شد که بر ...
Searches related to پژوهشی در مورد اسطوره

کتاب اسطوره شناسی

اسطوره شناسی چیست

رشته اسطوره شناسی

اسطوره شناسی یونگ

اسطوره شناسی تطبیقی

اسطوره شناسي

اسطوره شناسی در حل جدول

معنی اسطوره
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next
Unknown - Use precise location
 - Learn more  
Help Send feedback Privacy Terms

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دانلود پروژه , مقاله , تحقیق ، پایان نامه ، طرح توجیهی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6664
  • کل نظرات : 50
  • افراد آنلاین : 174
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 444
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 3,512
  • باردید دیروز : 341
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5,236
  • بازدید ماه : 5,236
  • بازدید سال : 123,726
  • بازدید کلی : 1,978,660