loading...
تازه ترینها
محمد غفوری تبار بازدید : 635 شنبه 04 دی 1395 نظرات (0)

تشخیص هویت

تشخیص هویت دسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 44 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 31

هویت، مجموعه صفات و مشخصاتی است كه فردی را از افراد دیگر یا شیئی را از اشیای دیگر متمایز می‌كند در هر عصری از زندگی اجتماعی بشر متناسب با نیازها و امكانات همان دوره تعیین هویت افراد مورد توجه بوده و روش‌های علمی خاص برای تشخیص هویت، متداول بوده است

قیمت فایل فقط 5,400 تومان

خرید

تشخیص هویت 

 

مقدمه

هویت، مجموعه صفات و مشخصاتی است كه فردی را از افراد دیگر یا شیئی را از اشیای دیگر متمایز می‌كند. در هر عصری از زندگی اجتماعی بشر متناسب با نیازها و امكانات همان دوره تعیین هویت افراد مورد توجه بوده و روش‌های علمی خاص برای تشخیص هویت، متداول بوده است.

از روش‌های قدیمی تشخیص هویت می‌توان به داغ كردن بدن با فلز گداخته اشاره كرد. به اعتقاد سرهنگ فخرز در قدیم به منظور تنبیه و نیز تشخیص هویت‌ مجرمان حرفه‌ای، روی كتف و گونه یا پیشانی آنها با فلز گداخته علامت می‌گذاشتند، در فرانسه روی شانه راست محكومین به زندان موقت با اعمال شاقه، علامت T و محكومیت به زندان دائم با علام TP و محكومین جرم جعل را با علامت TPF با فلز گداخته علامت‌گذاری می‌كردند. امپراتوران روم باستان هم برای مشخص كردن افراد جنایتكار و اسیران از سایر اقشار جامعه، پیشانی اسیران و بردگان را با حرف‌ S و قاتلین را با حرف M داغ می‌كردند.

تن‌پیمایی از دیگر روش‌های قدیمی تشخیص هویت بود كه در آن به‌منظور شناسایی، قسمت‌هایی از بدن را اندازه‌گیری می‌كردند. بر این اساس مجرمین را بر حسب قد، طول نیم‌ تنه در حال نشسته، اندازه دور سر و عرض سر، طول پای چپ، طول گوش راست، رنگ پوست، رنگ چشم، رنگ مو، شكل و طول لاله گوش، سالك، خال و... دسته‌بندی و سوابق آنها بایگانی می‌شد و در نتیجه به این روش افراد شناسایی می‌شدند. البته در حال حاضر هم بعضی از مشخصه‌های تن پیمایی در فرم مشخصات زندانیان تازه وارد و داوطلبان استخدام ثبت می‌شود و در تعقیب و شناسایی مجرمان فراری از این علائم تحت عنوان چهره‌نگاری استفاده می‌شود. اما انگشت‌نگاری در میان روش‌های قدیمی روشی قاطع برای شناسایی هویت انسان‌هاست كه خطوط برجسته سرانگشتان را بررسی می‌كند.

با پیشرفت علم، شناساگرهای ژنتیكی هم برای تشخیص هویت به كار گرفته شدند. در نهایت هم روش‌‌های ملكولی (PCR) مطرح شدند كه در مقایسه با سایر روش‌های بیولوژی ملكولی مطمئن‌ترین روش برای آنالیز DNA نمونه‌های بیولوژیك به جا مانده در صحنه جرم است. تهیه نسخه‌های متعدد از یك ژن، بررسی بود یا نبود یك ژن خاص در یك قطعه DNA، تشخیص بیماری‌‌های ژنتیكی پیش از تولد، بررسی عفونت‌های باكتریایی و ویروسی، تشخیص جهش‌ها و سرطان‌ها، مطالعات باستان‌شناسی و تكامل، تعیین جنسیت جنین، تعیین هویت اجساد مجهول‌الهویه، تشخیص هویت مجرمان در پرونده‌های جنایی، آنالیز انتقال صفات در حیوانات وحشی و كنترل شكار حیوانات به منظور حفظ محیط‌ زیست و حیات‌وحش از كاربردهای این روش به حساب می‌آیند.

مزایای روش‌های مولكولی‌ غیرقابل انكار است‌

مشكلات و محدودیت‌های جامع نبودن روش‌‌های تشخیص هویت رایج، دانشمندان ژنتیك ملكولی را بر آن داشت تا از خصوصیت چند حالتی بودن (پلی مرفیسم)‌ بعضی از قسمت‌های DNA در تعیین هویت افراد بهره‌ گیرند. به گفته سرهنگ فخرز ملكول DNA از سایر بیو ملكول‌ها پایدارتر است، به طوری كه دانشمندان توانسته‌اند از اجساد مومیایی مصریان قدیم كه چند 100 هزار سال از تدفین آنها می‌گذرد هم DNA  استخراج كنند.

در ضمن مناطق چند حالتی DNA كه نقش شناساگر ملكولی را بازی می‌كنند، از تنوع بیشتری نسبت به ژنوتیپ‌های گروه خونی و غیره برخوردار هستند. روش‌های ملكولی همچنین علاوه بر توانایی رفع اتهام از افراد بی‌گناه، قابلیت اثبات تعلق نمونه به فرد یا افرادی را دارا خواهند بود.

به طور كلی روش‌های مولكولی قابل اعتماد‌تر از سایر روش‌ها هستند چراكه مولكول DNA و ژنوتیپ افراد، جز در موارد نادر مثل پیوند مغز استخوان، از بدو تولد و حتی بعد از مرگ هم ثابت مانده و تغییر نمی‌كند.

نكته جالب توجه دیگر در این زمینه قابلیت بایگانی شناساگرهای مولكولی به عنوان مدرك مستند است كه می‌تواند در هر زمان از زمان قضایی قابل تجدیدنظر باشد. نباید فراموش كرد كه از حداقل نمونه نظیر یك تار مو، گلبول سفید و حتی یك سلول پوستی یا اسپرماتوزوئید استخراجDNA  می‌توان و تعیین هویت امكان‌پذیر است و از بقایای بسیار كهنه و باستانی مانند استخوان، تنها از طریق DNA  می‌توان تعیین هویت كرد.

مجرمین زیر ذره‌بین قانون‌

مقایسه ژنوتیپ لكه‌های بیولوژیك به‌جا مانده در صحنه وقوع جرم یا روی خودروهایی كه راننده پس از تصادف فرار می‌كند، تعیین رابطه پدری از میان چند مرد برای بچه نامشروع، تعیین هویت اجسادی كه پس از قتل سوزانده شده یا به هر دلیل مجهول‌الهویه شده‌اند، تعیین هویت اجساد مجهول‌الهویه ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و در نهایت تشكیل بانك اطلاعات ژنتیكی برای مجرمین حرفه‌ای ازجمله كاربردهای اصلی شناساگرهای ژنتیكی هستند.

نوع فایل: word

سایز:44.2 KB 

تعداد صفحه:31

قیمت فایل فقط 5,400 تومان

خرید

برچسب ها : تشخیص هویت , تشخیص هویت , تشخیص , هویت , تعیین هویت , تن پیمایی , بیولوژی ملكولی , آنالیز DNA , باستان‌شناسی , روش‌های مولكولی‌ , غیرقابل انكار , ژنوتیپ افراد , مجهول‌الهویه , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه

 
 

 
تقریباً ۵۱۷٬۰۰۰ نتیجه (۰٫۳۸ ثانیه) 
مدارک لازم جهت دريافت تشخيص هويت (گواهي عدم سوء پيشينه). (این خدمت درحال حاضر فقط در دفاتر تهران بزرگ، کرج، مشهد، اصفهان، اهواز، ارومیه، یزد، کرمان، قم، رشت، ...

تشخيص هويت - Post Portal

www.tabriz.post.ir/HomePage.aspx?TabID=11960&Site=tabriz...
2- هدف : دريافت پيشينه فرد متقاضي. 3- دامنه عملكرد : شركت پست ج . ا . ا ، متقاضي، تشخيص هويت نيروي انتظامي ج.ا. ا، دادگستري استان وشهرستان محل تولد متقاضي.

رده:تشخیص هویت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/رده:تشخیص_هویت
رده:تشخیص هویت. از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. پرش به: ناوبری، جستجو. شِناسایی یا تشخیص هویت از مفاهیم امنیت و اطلاعات است.

مدارک لازم جهت دريافت تشخيص هويت - آسمونی

www.asemooni.com › بانک اطلاعات › خدمات شهروندی
مدارک لازم جهت دریافت تشخیص هویت (گواهی عدم سوء پیشینه) : 1- اصل و کپی شناسنامه. 2- اصل و کپی کارت ملی. 3- یک قطعه عکس جدید رنگی تمام رخ زمینه سفید بدون ...
اداره تشخیص هویت. زمینه فعالیت : نیروی انتظامی : آگاهی - شعب نشانی : تهران - تهران - خ. وحدت اسلامی - پایین تر از چهارراه مولوی - جنب پمپ بنزین - معاونت آگاهی تهران ...

اعلام نظر اداره تشخیص هویت ناجا در پرونده ستایش

www.entekhab.ir/.../اعلام-نظر-اداره-تشخیص-هویت-ناجا-در-پرونده-ستای...
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین روز گذشته به ایسنا گفته بود که منتظر نظر اداره تشخیص هویت ناجای تهران درباره آلت قتاله در پرونده «ستایش» هستند.

تشخیص هویت - IT Researches

itresearches.ir/تشخیص-هویت-بیومتریک
از دیر باز انسان برای بقا، نیاز به تشخیص دوست از دشمن داشته است و تشخیص هویت برای وی امری حیاتی بوده و هست، لذا امروزه سعی در مکانیزه سازی سیستم های ...
سبزوار، استان خراسان رضوی - از نشانی اینترنتی‌تان - استفاده از موقعیت مکانی دقیق
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
دانلود پروژه , مقاله , تحقیق ، پایان نامه ، طرح توجیهی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6664
  • کل نظرات : 50
  • افراد آنلاین : 280
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 445
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 5,618
  • باردید دیروز : 341
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7,342
  • بازدید ماه : 7,342
  • بازدید سال : 125,832
  • بازدید کلی : 1,980,766