وجدان فقهى و راههاى انضباط بخشى به آن در استنباط
دسته: فقه و حقوق اسلامیبازدید: 7 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 28 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 45
این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 45 صفحه تهیه شده استاستنباط از هماورد عواملى چند در یك فرایند ذهنى و كنكاش اندیشه اى پدید مى آید دسته بندى این عوامل و سنخ شناسى آنها از پیچیدگى بررسى این پدیده مى كاهد وراه رابراى تلاش هاى منضبط و تعریف پذیر، هموار مى سازد
قیمت فایل فقط 6,900 تومان
وجدان فقهى و راههاى انضباط بخشى به آن در استنباط
بخش اول
نقش انصراف در استنباط و ضوابطى در باره آن
استنباط از هماورد عواملى چند در یك فرایند ذهنى و كنكاش اندیشه اى پدید مى آید. دسته بندى این عوامل و سنخ شناسى آنها از پیچیدگى بررسى این پدیده مى كاهد وراه رابراى تلاش هاى منضبط و تعریف پذیر، هموار مى سازد.
سنخ شناسى این عوامل به رمز گشایى فرایند استنباط كمك مى كند تا ادراكى روشن تر وكاربردى تر از واژه استنباط و نقش آن در فقه پدید آید. این عوامل را مى توان به سه سنخ كلى تقسیم كرد:
الف)
عواملى كه تكوین آنها در فراسوى دقت و ذهن خود آگاه مستنبط شكل مى گیرند وبى آن كه از آنها براى شركت در فرایند استنباط، دعوتى به عمل آید، همانند اوضاع جوى برشكل گیرى استنباط تاثیرات مهمى بر جاى مى گذارند. نگاره هاى پستوخانه ذهن آدمى چارچوب هایى محكم و استوار هستند كه رهیدن از آنها به صورت مطلق هرگز میسر نیست و خواسته یا ناخواسته فرایند استنباط، پا در بند آنها دارد.
اما این كه پیش فرض ها و عوامل نامریى و امورى مانند آنها چگونه شكل مى گیرند و تحت چه اوضاعى فربه مى گردند و نیز چسان مى توان از نقش آنها هر چند محدود رهید وچندین پرسش اساسى دیگر، سوالاتى هستند كه درحوزه دانش هر مونوتیك جاى مى گیرند. روایاتى نیز در دست است كه به فهم شناسى و مراحل آن توجه نشان داده است. طرح این سنخ از عوامل و بررسى تطبیقى روایات یاد شده و اصول دانش هر مونوتیك ضرورتى تام دارد كه در جاى دیگر بدان باید پرداخت.
ب)
اندیشه هایى كه آشكارا در سرسراى ذهن مستنبط، جولان مى كنند و شخص ازحضورآنها آگاهى مى یابد اگر چه بسیارى از اوقات بى آن كه بخواهد این عوامل را در ذهن خود فعال مى بیند. از این اندیشه ها مى توان با نام وجدانیات یا به تعبیر بهتر وجدان فقهى یاد كرد.
آیا وجدانیات فقهى ضابطه پذیرند؟
تلاش براى انضباط بخشى به وجدان فقهى با این ابهام روبه رو است كه وجدان، محصول وضع ذهنى انسان ها است. تعداد وجدان ها برابر باتعداد انسان ها است. ازاین جهت نمى توان شاكله و چارچوب هاى مشتركى را پى گرفت كه به انسجام و نظم دهى به وجدان، بیانجامد!
نگاهى به پیدایش و تاریخ تطور انصراف
انصراف، مراحل زیر را به خود دیده است:
مرحله اول: پیدایش انصراف
ظهور و نمود برخى از مصداق هاى یك لفظ درفضاى عادتهاى جامعه، جرقه نخستین توجه به انصراف را روشن، و انصراف لفظ به مصداق هایى ازاین دست را آشكار كرد. در كتاب هاى این مرحله، درحد قابل توجه واژه انصراف دركنار لفظعادت به كار رفته است()كه این خود گواهى براین مدعا است كه تفطن نخستین، به انصرافى پدیدآمد كه ازآن به انصراف به عادت و یا انصراف به معتاد طبق تعبیرى كه بعدا رواج یافت، یاد مى شود.البته درعمل،شیخ طوسى و فقیهانى دیگر به صورت ارتكازى نه تفصیلى و علمى درگستره اى فراخ به موارد انصراف، تفطن و توجه داشته است كه خواهد آمد.
نوع فایل:word
سایز:28.9 KB
تعداد صفحه:45
قیمت فایل فقط 6,900 تومان
برچسب ها : وجدان فقهى و راههاى انضباط بخشى به آن در استنباط , دانلود وجدان فقهى و راههاى انضباط بخشى به آن در استنباط , وجدان فقهى و راههاى انضباط بخشى به آن در استنباط , وجدان فقهى , راههاى انضباط بخشى به آن در استنباط , پیدایش انصراف , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه
Screen-reader users, click here to turn off Google Instant.
Did you mean: وجدان فقهی و راههای انضباط بخشی به آن در استنباط